8 najważniejszych korzyści zdrowotnych żeń-szenia

Żeń-szeń był od wieków stosowany w tradycyjnej medycynie chińskiej. Ta wolno rosnąca, krótka roślina o mięsistych korzeniach może być klasyfikowana na trzy sposoby w zależności od tego, jak długo jest uprawiana: świeża, biała lub czerwona.

Świeży żeń-szeń jest zbierany przed upływem 4 lat, podczas gdy biały żeń-szeń jest zbierany od 4 do 6 lat, a czerwony żeń-szeń jest zbierany po 6 lub więcej latach. Istnieje wiele rodzajów tego zioła, ale najbardziej popularne są żeń-szeń amerykański ( Panax quinquefolius ) i żeń-szeń azjatycki ( żeń-szeń Panax ).

Żeń-szeń amerykański i azjatycki różnią się stężeniem związków aktywnych i wpływem na organizm. Uważa się, że amerykański żeń-szeń działa jako środek relaksujący, podczas gdy odmiana azjatycka ma działanie pobudzające.

Oto 8 opartych na dowodach korzyści zdrowotnych żeń-szenia.

1. Silny przeciwutleniacz, który może zmniejszyć stan zapalny

Żeń-szeń ma korzystne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Niektóre badania z użyciem probówek wykazały, że wyciągi z żeń-szenia mogą hamować stan zapalny i zwiększać zdolność antyoksydacyjną w komórkach.

Rezultaty są obiecujące również dla ludzi. W jednym z badań  18 młodych mężczyzn uprawiających sport otrzymywało 2 g koreańskiego ekstraktu z czerwonego żeńszenia trzy razy dziennie przez siedem dni. Po wykonaniu testu wysiłkowego mężczyźni mieli określone poziomy markerów stanu zapalnego. Poziomy te były znacznie niższe niż w grupie placebo i trwały do 72 godzin po testach.

Inne badanie dotyczyło osób ze stanem zapalnym skóry. Stwierdzono poprawę stanu zapalnego i aktywność antyoksydacyjną po leczeniu koreańskim ekstraktem z czerwonego żeń-szenia.

Wreszcie w większym badaniu obserwowano 71 kobiet po menopauzie, które przyjmowały 3 g czerwonego żeń-szenia lub placebo codziennie przez 12 tygodni. Następnie zmierzono aktywność antyoksydacyjną i markery stresu oksydacyjnego. Naukowcy doszli do wniosku, że czerwony żeń-szeń może pomóc w zmniejszeniu stresu oksydacyjnego poprzez zwiększenie aktywności enzymów antyoksydacyjnych.

2. Może korzystnie wpływać na funkcje mózgu

Żeń-szeń może pomóc w poprawie funkcji mózgu takich jak pamięć czy nastrój. Niektóre badania z użyciem probówek i badań na zwierzętach pokazują, że składniki żeń-szenia, takie jak np. ginsenozydy, mogą chronić mózg przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki.

W jednym badaniu wzięło udział 30 zdrowych osób, które dziennie spożywały 200 mg żeń-szenia Panax przez cztery tygodnie. Pod koniec badania wykazywali poprawę zdrowia psychicznego, funkcjonowania społecznego i nastroju. Jednak korzyści te przestały być znaczące po 8 tygodniach, co sugeruje, że efekty żeń-szenia mogą się zmniejszyć wraz z długotrwałym stosowaniem.

W innym badaniu sprawdzono, w jaki sposób pojedyncze dawki 200 mg lub 400 mg żeń-szenia Panax wpłynęły na sprawność umysłową, zmęczenie psychiczne i poziom cukru we krwi u 30 zdrowych osób dorosłych przed 10-minutowym testem sprawności umysłowej i po nim. Dawka 200 mg, w przeciwieństwie do dawki 400 mg, była bardziej skuteczna w poprawianiu sprawności umysłowej i zmęczenia podczas testu.

Jest możliwe, że żeń-szeń wspomagał wychwyt cukru we krwi przez komórki, co mogło zwiększyć wydajność i zmniejszyć zmęczenie psychiczne. Jednak nie jest jasne, dlaczego niższa dawka była bardziej skuteczna niż wyższa.

Trzecie badanie wykazało, że przyjmowanie codziennie 400 mg żeń-szenia Panax przez osiem dni poprawiało spokój i umiejętności matematyczne.

Co więcej, inne badania wykazały pozytywny wpływ na funkcjonowanie i zachowanie mózgu u osób z chorobą Alzheimera.

3. Może poprawić zaburzenia erekcji

Badania wykazały, że żeń-szeń może być użyteczną alternatywą w leczeniu zaburzeń erekcji u mężczyzn. Wydaje się, że związki w nim zawarte mogą chronić przed stresem oksydacyjnym w naczyniach krwionośnych i tkankach prącia i pomóc w przywróceniu normalnego funkcjonowania.

Ponadto badania wykazały, że żeń-szeń może promować produkcję tlenku azotu, związku który poprawia rozluźnienie mięśni w penisie i zwiększa krążenie krwi. Jedno z badań wykazało, że mężczyźni leczeni koreańskim czerwonym żeń-szeniem wykazywali 60% poprawę w zakresie objawów zaburzeń erekcji, w porównaniu z 30% poprawą uzyskaną dzięki zastosowaniu leku stosowanego w leczeniu zaburzeń erekcji.

Co więcej inne badanie wykazało, że 86 mężczyzn z zaburzeniami erekcji znacznie poprawiło funkcje erekcji i ogólne zadowolenie po zażywaniu 1000 mg wyciągu z żeń-szenia przez 8 tygodni.

4. Może wzmocnić układ odpornościowy

Żeń-szeń może wzmocnić układ odpornościowy. Niektóre badania badające jego wpływ na układ odpornościowy skupiały się na pacjentach z rakiem poddanych operacji lub chemioterapii. W jednym badaniu wzięło udział 39 osób z rakiem żołądka po zabiegach chirurgicznych, leczonych codziennie 5400 mg żeń-szenia przez dwa lata. Co ciekawe, ci ludzie mieli znaczną poprawę funkcji immunologicznych i mniejszą powtarzalność objawów.

W innym badaniu oceniano wpływ ekstraktu z czerwonego żeńszenia na markery układu odpornościowego u osób z zaawansowanym rakiem żołądka poddawanych chemioterapii pooperacyjnej. Po trzech miesiącach ci biorący czerwony ekstrakt z żeń-szenia mieli lepsze markery układu odpornościowego niż te w grupie kontrolnej lub grupie placebo.

Co więcej badanie sugerowało, że ludzie którzy przyjmują żeń-szeń, mogą mieć nawet o 35% większe szanse na brak nawrotów raka przez pięć lat po operacji i do 38% wyższy wskaźnik przeżycia w porównaniu z tymi, którzy go nie przyjmują.

5. Może dać korzyści w walce z rakiem

Żeń-szeń może być pomocny w zmniejszaniu ryzyka niektórych nowotworów. Wykazano, że ginsenozydy w tym zielu pomagają zmniejszyć stan zapalny i zapewniają ochronę antyoksydacyjną. Cykl komórkowy to proces, w którym komórki normalnie rosną i dzielą się. Ginsenozydy mogłyby skorzystać z tego cyklu, zapobiegając nieprawidłowej produkcji komórek i ich wzrostowi.

Przegląd kilku badań wykazał, że osoby, które zażywały żeń-szeń miały o 16% niższe ryzyko zachorowania na raka. Badanie obserwacyjne sugeruje, że osoby przyjmujące żeń-szeń mogą być mniej podatne na rozwój pewnych typów raka, takich jak nowotwór wargi, ust, przełyku, żołądka, okrężnicy, wątroby i płuc, niż osoby które go nie przyjmują.

Żeń-szeń może również pomóc w poprawie zdrowia pacjentów poddawanych chemioterapii, zmniejszyć działania niepożądane i nasilić działanie niektórych leków stosowanych w leczeniu.

6. Może zwalczać zmęczenie i zwiększać poziomy energii

Wykazano, że żeń-szeń pomaga walczyć ze zmęczeniem i zwiększać energię. Różne badania na zwierzętach połączyły niektóre składniki żeń-szenia, takie jak polisacharydy i oligopeptydy, z niższym stresem oksydacyjnym i wyższą produkcją energii w komórkach, co może pomóc w walce ze zmęczeniem.

Jedno czterotygodniowe badanie dotyczyło wpływu podawania 1 lub 2 gramów żeń-szenia Panax lub placebo 90 osobom z chronicznym zmęczeniem. Tym którym podano żesz-szeń doświadczyli mniej zmęczenia fizycznego i psychicznego. Osiągnęli też zmniejszenie stresu oksydacyjnego w wyższym stopniu niż osoby przyjmujące placebo.

W innym badaniu dano 364 osobom, które przeżyły raka, doświadczające zmęczenia 2000 mg żeń-szenia amerykańskiego lub placebo. Po ośmiu tygodniach osoby z grupy żeń-szenia miały znacząco niższe poziomy zmęczenia niż te w grupie placebo.

Ponadto przegląd ponad 155 badań sugerował, że suplementy z żeń-szeniem mogą nie tylko pomóc w zmniejszeniu zmęczenia, ale także pomagały zwiększyć aktywność fizyczną.

7. Pomaga obniżyć poziom cukru we krwi

Żeń-szeń wydaje się być korzystny w kontrolowaniu poziomu glukozy we krwi zarówno u osób z cukrzycą, jak i bez niej. Wykazano, że żeń-szeń amerykański i azjatycki poprawiają funkcję komórek trzustki, pobudzają wytwarzanie insuliny i zwiększając wchłanianie cukru we krwi w tkankach.

Co więcej badania pokazują, że wyciągi z żeń-szenia pomagają poprzez zapewnianie ochrony antyoksydacyjnej, która zmniejsza ilość wolnych rodników w komórkach osób cierpiących na cukrzycę.

W jednym z badań oceniano wpływ 6 gramów czerwonego żeń-szenia koreańskiego wraz ze zwykłym lekiem przeciwcukrzycowym lub dietą u 19 osób z cukrzycą typu 2. Udało im się utrzymać dobrą kontrolę poziomu cukru we krwi podczas 12-tygodniowego badania. Miały one również 11% spadek poziomu cukru we krwi, 38% spadek insuliny na czczo i 33% wzrost wrażliwości na insulinę.

Inne badanie wykazało, że amerykański żeń-szeń pomógł poprawić poziom cukru we krwi u 10 zdrowych osób po wykonaniu testu słodkiego napoju. Wydaje się, że sfermentowany czerwony żeń-szeń może być jeszcze bardziej skuteczny w kontroli poziomu cukru we krwi. Sfermentowany żeń-szeń jest wytwarzany przy pomocy żywych bakterii, które przekształcają ginsenozydy w łatwiej absorbowaną i silną formę.

W rzeczywistości, badanie wykazało, że przyjmowanie 2,7 g czerwonego żeń-szenia fermentowanego dziennie było skuteczne w obniżaniu poziomu cukru we krwi i zwiększaniu poziomu insuliny po posiłku testowym w porównaniu z placebo.

8. Łatwy do dodania do diety

Korzeń żeń-szenia można spożywać na wiele sposobów. Można go spożywać na surowo lub lekko rozpuścić w celu zmiękczenia. Może być również duszony w wodzie lub przygotowany w formie herbaty. Wystarczy dodać gorącą wodę do świeżo pokrojonego żeń-szenia i pozostawić na kilka minut.

Żeń-szeń można dodać do różnych przepisów jak choćby do zup. Ekstrakt można znaleźć w postaci proszku, tabletki, kapsułki i oleju. Ile należy zażyć, zależy od stanu, który chcesz poprawić. Ogólnie sugeruje się dzienne dawki na poziomie 1-2 gramów surowego korzenia żeń-szenia lub 200-400 mg ekstraktu. Najlepiej zacząć od mniejszych dawek i zwiększać je z czasem.

Poszukaj standardowego ekstraktu z żeń-szenia zawierającego 2-3% wszystkich ginsenozydów i spożyj go przed posiłkami, aby zwiększyć wchłanianie i uzyskać pełne korzyści.

Według badań, żeń-szeń wydaje się być bezpieczny i nie powinien powodować żadnych poważnych działań niepożądanych. Jednak osoby przyjmujące leki przeciwcukrzycowe powinny ściśle monitorować poziom cukru we krwi podczas stosowania żeń-szenia aby się upewnić, że poziomy te nie będą zbyt niskie.

Dodatkowo żeń-szeń może zmniejszać skuteczność leków przeciwzakrzepowych. Z tych powodów należy porozmawiać z lekarzem przed zażyciem go. Należy pamiętać, że ze względu na brak badań dotyczących bezpieczeństwa, żeń-szeń nie jest zalecany dla dzieci, kobiet w ciąży lub karmiących piersią.

Wreszcie istnieją dowody sugerujące, że przedłużone stosowanie żeń-szenia może zmniejszyć jego skuteczność w organizmie. Aby zmaksymalizować korzyści, należy zażywać żeń-szeń w 2-3-tygodniowych cyklach z przerwą tygodniową lub dwutygodniową.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *