Amarant – starożytne ziarno z korzyściami zdrowotnymi

Chociaż amarant stał się ostatnio popularnym pożywieniem dla zdrowia, to starożytne ziarno od ponad tysiącleci było dietetyczną podstawą w niektórych częściach świata. Ma imponujący profil składników odżywczych i wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi.

Co to jest Amarant?

Amarant to grupa ponad 60 różnych gatunków zbóż uprawianych od około 8000 lat. Te ziarna były kiedyś uważane za podstawowy pokarm w cywilizacji Inków, Majów i Azteków.

Amarant ​​nie jest z technicznego punktu widzenia ziarnem zbóż, takie jak pszenica lub owies, ale ma podobny zestaw składników odżywczych i jest używany w podobny sposób. Jego ziemisty, orzechowy smak dobrze współgra w różnych potrawach.

Poza tym, że jest niezwykle wszechstronny, to odżywcze ziarno jest naturalnie bezglutenowe i bogate w białko, błonnik, mikroelementy i przeciwutleniacze.

Amarant jest wysoce pożywny

To starożytne ziarno jest bogate w błonnik i białko, a także wiele ważnych mikroelementów. W szczególności amarant jest dobrym źródłem manganu, magnezu, fosforu i żelaza. Jedna filiżanka (246 gramów) gotowanego amarantusa zawiera następujące składniki odżywcze. (RDI dzienne zapotrzebowanie)

  • Kalorie: 251
  • Białko: 9,3 grama
  • Węglowodany: 46 gramów
  • Tłuszcz: 5,2 grama
  • Mangan: 105%  RDI
  • Magnez: 40% RDI
  • Fosfor: 36%RDI
  • Żelazo: 29%RDI
  • Selen: 19% RDI
  • Miedź: 18% RDI

Jest pełen manganu, przekraczając codzienne zapotrzebowanie na ten składnik w jednej porcji. Mangan jest szczególnie ważny dla funkcjonowania mózgu i uważa się, że chroni przed pewnymi stanami neurologicznymi.

Amarant zawiera antyoksydanty

Przeciwutleniacze są naturalnie występującymi związkami, które pomagają chronić przed szkodliwymi wolnymi rodnikami w ciele. Wolne rodniki mogą uszkadzać komórki i przyczyniać się do rozwoju chorób przewlekłych. Jest dobrym źródłem przeciwutleniaczy wspomagających zdrowie.

W jednym z przeglądów stwierdzono, że amarant jest szczególnie bogaty w kwasy fenolowe, które są związkami roślinnymi działającymi jako przeciwutleniacze. Należą do nich kwas galusowy, kwas p -hydroksybenzoesowy i kwas wanilinowy, z których wszystkie mogą pomóc w ochronie przed chorobami takimi jak choroby serca i nowotwory.

W jednym badaniu na szczurach stwierdzono, że zwiększa aktywność niektórych przeciwutleniaczy i pomaga chronić wątrobę przed alkoholem. Zawartość antyoksydantów jest najwyższa w surowym amarancie, a badania wykazały, że jego namaczanie i przetwarzanie może zmniejszać aktywność przeciwutleniającą.

Jedzenie amarantusa może zmniejszyć stan zapalny

Zapalenie to normalna odpowiedź immunologiczna zaprojektowana w celu ochrony organizmu przed urazami i infekcjami. Jednak przewlekły stan zapalny może przyczyniać się do przewlekłej choroby i jest związany z takimi chorobami, jak rak, cukrzyca i zaburzenia autoimmunologiczne.

Kilka badań wykazało, że amarant może mieć działanie przeciwzapalne w organizmie. W jednym badaniu z użyciem probówki stwierdzono, że amarant może zredukować kilka markerów stanu zapalnego.

Badania na zwierzętach wykazały, że amarant pomógł w hamowaniu produkcji immunoglobuliny E, typu przeciwciała związanego z zapaleniem alergicznym.

Amarant może obniżać poziom cholesterolu

Niektóre badania na zwierzętach wykazały, że amarant może mieć właściwości obniżające poziom cholesterolu. Jedno z badań przeprowadzonych na chomikach wykazało, że olej amarantusowy zmniejszył całkowity i „zły” cholesterol LDL odpowiednio o 15% i 22%. Ponadto ziarno amarantusa zmniejszyło „zły” cholesterol LDL, zwiększając „dobry” poziom cholesterolu HDL.

Ponadto w badaniu przeprowadzonym na kurczakach stwierdzono, że dieta zawierająca amarant obniżyła poziom cholesterolu całkowitego nawet o 30%, a „zły” cholesterol LDL nawet o 70%.

Amarant może pomóc w utracie wagi

Jeśli chcesz zrzucić kilka dodatkowych kilogramów, możesz rozważyć dodanie amarantu do swojej diety. Jest bogaty w białko i błonnik, co może pomóc w zmniejszeniu masy ciała.

W jednym z badań stwierdzono, że wysokobiałkowe śniadanie obniża poziom greliny, hormonu, który pobudza głód. Inne badanie z udziałem 19 osób wykazało, że dieta wysokobiałkowa była związana ze zmniejszeniem apetytu i przyjmowaniem kalorii.

W międzyczasie włókno w amarancie może poruszać się wolno przez przewód pokarmowy niestrawiony, powodując uczucie pełności. Jedno badanie dotyczyło 252 kobiet przez 20 miesięcy i stwierdzono, że zwiększone spożycie błonnika wiązało się z niższym ryzykiem uzyskania nadmiernej masy ciała i tkanki tłuszczowej. Aby zmaksymalizować utratę wagi, należy połączyć amarant z ogólnie zdrową dietą i aktywnym trybem życia.

Amarant jest naturalnie bezglutenowy

Gluten jest rodzajem białka znajdującym się w ziarnach takich jak pszenica, jęczmień, orkisz i żyto. Dla osób z celiakią spożywanie glutenu wyzwala odpowiedź immunologiczną w organizmie, powodując uszkodzenie i zapalenie w przewodzie pokarmowym. Osoby z nadwrażliwością na gluten mogą również doświadczać negatywnych objawów w tym biegunki, wzdęcia i gazów.

Podczas gdy wiele z najczęściej spożywanych ziaren zawiera gluten, amarant jest naturalnie bezglutenowy i może być spożywany przez osoby żyjące na diecie bezglutenowej. Inne naturalnie bezglutenowe ziarna to sorgo, komosa ryżowa, proso, owies, kasza gryczana i brązowy ryż.

Jak korzystać z amarantusa

Jest prosty w przygotowaniu i może być stosowany w wielu różnych daniach.

Oto kilka prostych sposobów na cieszenie się tym pożywnym ziarnem:

  • Dodaj amarant do koktajli, aby zwiększyć zawartość błonnika i białka
  • Użyj go zamiast makaronu, ryżu lub kuskusu
  • Wmieszaj w zupy lub gulasze, aby dodać błonnika
  • Dodaj do płatków śniadaniowych, mieszając owocami, orzechami lub cynamonem
 Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *