Biotyna czyli witamina B7 – właściwości, działanie, skutki niedoborów

Biotyna lub inaczej witamina B7 to rozpuszczalna w wodzie witamina, która wchodzi w skład witamin  z grupy B. Biotyna działa w organizmie jak koenzym i wspomaga metabolizowanie kwasów tłuszczowych, aminokwasów i glukozy.

Odgrywa ważną rolę w utrzymaniu zdrowia naszych włosów, paznokci i skóry. Czasami jest określana jako witamina H. Jest powszechnym dodatkiem w produktach do pielęgnacji włosów i skóry choć uważa się, że nie wchłania się dobrze przez skórę i w rzeczywistości aby dawać korzyści dla organizmu musi być spożyta wewnętrznie.

Niedobory biotyny, kto jest w grupie ryzyka?

Przy zbilansowanej diecie niedobory witaminy B7 są rzadkością. Wiele pokarmów zawiera biotynę a bakterie jelitowe mają zdolność samodzielnego syntetyzowania witaminy B7.

Co powoduje niedobory biotyny? Jak każda z grupy witamin B jest rozpuszczalna w wodzie co oznacza że nadwyżki są eliminowane z moczem. Ważne jest więc stałe uzupełnianie biotyny w organizmie ze względu na niemożliwość długiego zmagazynowania w organizmie.

Do czynników sprzyjających niedoborom witaminy B7 należy zaliczyć:

  • ciąża
  • nadmierne spożywanie alkoholu
  • spożywanie dużej ilości surowych białek jaj
  • długotrwałe zażywanie antybiotyków
  • palenie papierosów
  • zaburzenie wchłaniania jelit, zaburzenia trawienne jak choroba Leśniowskiego-Crohna,
  • celiakia lub zespół nieszczelnego jelita

 

Jakie są objawy niedoboru biotyny?

  • sucha, podrażniona skóra
  • łamliwość włosów i utrata ich
  • brak energii i chroniczne zmęczenie
  • problemy przewodu pokarmowego i jelit
  • bóle mięśni
  • uszkodzenie nerwów
  • zmiany nastroju
  • skurcze
  • mrowienie w kończynach
  • upośledzenie funkcji poznawczych

Suplementacja witaminą B7

Witaminę B7 można znaleźć w składzie suplementów B- complex. Kompleks witamin z grupy B wspiera metabolizm, funkcje mózgu, przekazywanie sygnałów nerwowychi wiele innych ważnych funkcji. Witaminy z grupy B współpracują ze sobą i dlatego branie witaminy B7 powinno odbywać się w towarzystwie pozostałych witamin z grupy. Podobnie jak inne witaminy biotyna powinna być zażywana podczas posiłku. Podnosi się wtedy znacznie wchłanialność.

Źródła pokarmowe biotyny

Istnieje osiem różnych form biotyny ale tylko jedna występuje naturalnie. Ten typ nazywa się D-biotyną i uważa się że jest to forma witaminy posiadająca jako jedyna pełne możliwości witaminowe.

Produkty bogate w biotynę to:

  • wątroba
  • jajka
  • drożdże
  • łosoś
  • ser
  • awokado
  • maliny
  • kalafior
  • chleb pełnoziarnisty
  • mleko
  • czekolada

Dodatkowo uważa się, że jagody, grzyby i inne rodzaje ryb są również dobrymi źródłami biotyny. Biotyna występuje również w jajkach ale co ciekawe tylko w żółtku. Niektóre badania dowodzą, że surowe białka jaj mogą zmniejszać wchłanialność witaminy B7 poprzez obecność awidyny.

Jakie korzyści zdrowotne daje nam biotyna?

Wspiera zdrowy metabolizm

Biotyna reguluje ekspresje genów, które są krytyczne w wykonywaniu funkcji metabolizmu. Witamina B7 wraz z pozostałymi witaminami z grupy B jest potrzebna do przekształcania żywności w użyteczną dla naszego organizmu energię. Robi to na kilka sposobów:

  • przekształca węglowodany na glukozę czyli preferowane źródło energii organizmu
  • pomaga organizmowi wykorzystać aminokwasy z białek do wykonywania wielu funkcji organizmu
  • aktywuje kwasy tłuszczowe z produktów zawierających tłuszcz, takich jak oleje i tłuszcze zwierzęce.

Zdrowa normalna aktywność metaboliczna następuje dopiero wtedy kiedy organizm może używać makroelementów z pożywienia. Niskie poziomy witaminy B7 mogą powodować objawy takie jak:

  • niski poziom energii
  • zmęczenie
  • przyrost masy ciała
  • problemy trawienne
  • rozwój cukrzycy
  • zmiany w apetycie
  • złe samopoczucie i inne objawy.
Biotyna poprawia nietolerancję glukozy i pomaga zrównoważyć poziom cukru we krwi.

Witamina B7 szczególnie w połączeniu z chromem pomaga obniżyć poziom cukru we krwi u osób cierpiących na cukrzycę. Jest to szczególnie ważne u cukrzyków, którzy nie reagują dobrze na leki cukrzycowe. Biotyna ułatwia działanie insuliny kluczowego hormonu potrzebnego do zrównoważenia poziomu cukru we krwi. Ta lepsza reakcja na insulinę pomaga zmniejszyć wahania poziomu cukru we krwi.

Witamina B7 zmniejsza ekspresję enzymów stymulujących produkcję glukozy przez wątrobę dzięki czemu do krwioobiegu jest uwalniana mniejsza ilość cukru. Dlatego niedobory witaminy B7 wiąże się z upośledzoną tolerancją glukozy i zmniejszonym jej wykorzystaniem. Biotyna może również pomóc w zmniejszeniu innych objawów występujących podczas cukrzycy w tym bólu nerwów.

Utrzymuje w zdrowiu włosy, skórę i paznokcie

Witamina B7 jest potrzebna do utrzymania zdrowej skóry, włosów i paznokci, dlatego niedobory tej witaminy mogą prowadzić do przerzedzania rozszczepiania i łamliwości włosów, zapalenia skóry która staje się sucha i podrażniona. Biotyna znajduje się w wielu kremach pielęgnacyjnych do twarzy, maskach i odżywkach do włosów. Jednak jej skuteczność jest większa kiedy jest spożywana niż stosowana zewnętrznie.

Korzyści z przyjmowania większych dawek biotyny zostały zaobserwowane po raz pierwszy przy leczeniu koni w celu rozwiązania problemów z kopytami które były kruche i popękane.

Witamina B7 chroni także skórę przed trądzikiem, infekcjami grzybiczymi, wysypkami oraz ciężką suchością i pękaniem.

Witamina B7 chroni funkcje mózgu

Biotyna wpływa korzystnie na zdrowie naszego układu nerwowego, dzięki umiejętności przekazywania sygnałów nerwowych i aktywności neuroprzekaźników. Witaminy z grupy B wpływają wspólnie na funkcje pamięci i chronią przed zaburzeniami poznawczymi związanymi z wiekiem takimi jak demencja czy choroba Alzheimera.

Witamina B7 pomaga utrzymać pozytywny sposób myślenia, zwiększa energię i poziom koncentracji dzięki syntezie hormonów związanych z regulacją nastroju.

Pomaga utrzymywać zdrowy układ sercowo-naczyniowy

Witamina B7 jak i pozostałe witaminy z grupy B mają ważną rolę w obronie przed chorobami serca, miażdżycą tętnic i udarem.

Wspólnie z chromem, witamina B7 pomaga regulować właściwy poziom cholesterolu. Wykazano w badaniach, że biotyna wpływa na wzrost cholesterolu HDL, jednocześnie obniżając poziom cholesterolu LDL.

Wspiera tarczycę i funkcję nadnerczy

Biotyna jest niezbędna do prawidłowej czynności tarczycy i do obrony przed zmęczeniem nadnerczy. Niedobór witaminy B7 może spowodować powikłania tarczycy i kory nadnerczy.

Biotyna jest potrzebna do budowy i naprawy tkanek mięśni

Witamina B7 pomaga w rozwoju i utrzymaniu tkanek ciała, naprawie i budowie mięśni. Biotyna działa odbudowująco na uszkodzoną tkankę mięśniową prowadząc do jej wzrostu. Zmniejsza stany zapalne, które mogą powodować bóle mięśni, stawów i problemy z poruszaniem się.

Niedobór witaminy B7 może hamować wzrost i prowadzić do nieprawidłowego rozwoju płodów i niemowląt. Dlatego pozyskiwanie biotyny w trakcie ciąży jest bardzo ważne.

 

Źródło: 1

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *