Bor-przeoczony minerał śladowy w zapobieganiu raka i zdrowiu kości

Zapobieganie rakowi jest w zasięgu zainteresowania każdego człowieka. Oczywiście nie można zapomnieć o innych chorobach, takich jak cukrzyca, demencja czy zapalenie stawów.

Na przykład rak prostaty dotyka obecnie ponad 172 000 mężczyzn w Stanach Zjednoczonych – podczas gdy szacuje się, że 54,4 miliona ludzi w całym kraju cierpi na artretyzm, wyniszczającą i bolesną chorobę zwyrodnieniową stawów. Te dwie pozornie niezwiązane ze sobą choroby mogą mieć jedną przyczynę.

Ostatnie badania pokazują, że obie wymienione wcześniej choroby mogą dobrze reagować na leczenie borem, mało znanym minerałem śladowym znajdującym się w produktach roślinnych. Aby dowiedzieć się, dlaczego naukowcy są podekscytowani rolą boru w zapobieganiu rakowi oraz we wspieraniu zdrowia stawów i kości?

Bor odgrywa kluczową rolę w zdrowiu kości

Według naukowców najwyższe stężenia boru w ciele ludzkim znajdują się w kościach – wraz ze skórą, paznokciami i włosami.

Bor pomaga organizmowi produkować i stosować witaminę D, niezbędną do wzrostu i utrzymania kości. Ponadto, ten korzystny śladowy minerał pomaga regulować poziom minerałów wapnia, magnezu i fosforu – trio ważnych graczy, jeśli chodzi o budowanie kości. Zwiększa również poziom estradiolu, hormonu związanego ze zdrowiem kości.

Bor zmniejsza utratę wapnia z kości, jednocześnie pomagając zintegrować go z chrząstką stawów, zapobiegając w ten sposób uszkodzeniu stawów i łagodząc ból i zapalenie stawów. Coraz częściej myślący integracyjnie lekarze doradzają bor w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów i choroby zwyrodnieniowej stawów, dwóch głównych postaci choroby.

Ponadto coraz więcej sportowców i kulturystów używa dodatkowego boru, aby zregenerować się po wysiłku fizycznym i zapobiec bólom i sztywności po treningu. Uważa się również, że bor poprawia masę i siłę mięśni.

Obszerne badania potwierdzają zdolność boru do zapobiegania osteoporozie i utracie wapnia

Badanie opublikowane w ” Federation of American Societies for Experimental Biology Journal”wykazało, że 3 mg boru dziennie zapobiegało utracie wapnia i zmniejszało demineralizację kości u kobiet po menopauzie. Naukowcy zauważyli, że korzyści były szczególnie wyraźne w przypadku niskiego spożycia magnezu. Pokazuje to, że bor może pomóc zminimalizować skutki niedostatecznego spożycia innych minerałów.

W innym badaniu naukowcy stwierdzili, że suplementy boru mogą zwiększać tworzenie kości i pomagają chronić przed osteoporozą u zwierząt. Jednak, jeśli chodzi o skutki niedoborów boru na kości, badania są równie jasne.

Badanie na zwierzętach z 2009 roku opublikowane w Journal of Trace Elements w medycynie i biologii wykazało, że niewystarczające spożycie boru może powodować zmniejszenie objętości i siły kości, a jednocześnie zwiększa podatność na złamania. Badania wykazały, że połączenie boru i oleju z ryb działa wzmacniając zarówno kość korową – zewnętrzną powierzchnię kości – jak i kość beleczkową, wewnętrzną warstwę.

Bor hamuje wzrost i rozprzestrzenianie się komórek nowotworowych i zmniejsza guzy

Podobnie jak wiele naturalnych substancji zwalczających choroby, bor ma silne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Ponadto jest tak silnie antybakteryjny i przeciwgrzybiczny, że został użyty podczas I wojny światowej jako środek konserwujący żywność, gdy chłodzenie nie było łatwo dostępne.

Teraz są badania pokazujące, że bor może być również przeciwnowotworowy. Naukowcy odkryli, że bor przeszkadza w rozwoju nowotworu i transformacji nowotworowej. W jednym badaniu na zwierzętach – spowodował skurczenie się guzów o 38 procent.

W innym badaniu stwierdzono, że bor hamuje wzrost i rozprzestrzenianie się komórek raka gruczołu krokowego .

W badaniu przeprowadzonym w MD Anderson Cancer Center na University of Texas zbadano wpływ spożycia boru u kobiet po menopauzie – w przypadku stosowania z hormonalną terapią zastępczą. Zespół odkrył, że zwiększone spożycie boru może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka płuc o połowę, w porównaniu do odsetka kobiet z niskim spożyciem boru.

Bor przeszkadza również w wirusie brodawczaka ludzkiego czyli HPV, który jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do raka szyjki macicy.

Czy powinienem uzupełniać bor?

Poziomy boru w żywności zależą od gleby, w której są uprawiane. Jeśli mieszkasz w okolicy, w której poziom boru w glebie jest niski, możesz rozważyć suplementację.

Niski poziom boru może powodować słabe postrzeganie i upośledzenie koncentracji – inaczej zwane „mgłą mózgu”. Ograniczona koordynacja ręka-oko, słaba zręczność i brak równowagi w hormonach steroidowych są innymi wskaźnikami możliwego niedoboru boru.

Niski poziom boru wiąże się z większą szansą na pewne choroby. Na przykład naukowcy odkryli, że niski poziom boru w płynie i tkance wiąże się z większą częstością występowania zapalenia stawów.

W badaniu obejmującym ponad 8800 mężczyzn opublikowanym w raporcie onkologicznym, naukowcy przeanalizowali informacje z badania National Health and Nutrition Survey. Odkryli, że niskie spożycie boru wiązało się ze zwiększonym ryzykiem raka prostaty .

Do szczególnie bogatych w dietę źródeł boru należą orzechy, fasola, awokado, całe ziarna, ziemniaki, jabłka, jagody i śliwki. Ponadto bor można znaleźć w kawie, mleku i jabłkach.

Eksperci ds. zdrowia naturalnego mogą zalecać dawki boru w ilości od 3 do 6 mg dziennie. Jeśli uważasz, że suplementacja boru jest dla Ciebie, najpierw omów to zagadnienie z lekarzem.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *