Bor – skutki niedoboru, występowanie w pokarmach

Bor jest ważnym minerałem śladowym naturalnie występującym w pożywieniu ale również w środowisku. Zastosowanie boru obejmuje zdolność do utrzymania silnej struktury szkieletu poprzez zwiększanie gęstości kości, zapobieganie osteoporozie leczenie zapalenia stawów oraz poprawia siłę i masę mięśniową.

Jest stosowany przez wielu sportowców i kulturystów, uważa się bowiem że zwiększa zdolność organizmu do produkcji testosteronu korzystnego dla regeneracji po wysiłku, budowania masy mięśniowej i utrzymaniu kości w dobrej kondycji.

Jakie są powszechne objawy niedoboru boru?

  • artretyzm
  • osteoporoza
  • kiepska pamięć
  • oznaki starzenia się skóry
  • pogorszenie objawów menopauzy
  • alergie
  • słabe mięśnie
  • pasożyty żołądkowe i trawienne
  • candida
  • infekcje oczu

Zalecane dzienne dawki boru:

  • 1-3 lat: 3 mg/dzień
  • 4-8 lat: 6 mg/dziennie
  • 9-13 lat: 11 mg/dziennie
  • 14-18 lat: 17 mg/dziennie
  • Dorośli 19-50 lat: 20 mg/dziennie
  • Kobiety w ciąży: 17-20 mg / dzień
  • Kobiety karmiące piersią: 20-25 mg/dziennie

Najlepsze źródła pokarmowe boru

  • fasola
  • karczochy
  • jagody
  • wiśnie
  • cebule
  • słodkie ziemniaki
  • orzechy włoskie
  • śliwki
  • brzoskwinie
  • morele
  • kakao
  • jabłka
  • gruszki
  • awokado
  • winogrona
  • pomarańcze
  • kawa
  • czerwone wino
  • surowe mleko

Korzyści zdrowotne ze spożywania boru

Zwiększa koncentrację i poprawia funkcje mózgu

Niski poziom boru przyczynia się do spowolnienia pracy mózgu, problemów w procesie uczenia i zapamiętywania informacji. Bor jest uważany za pożywkę dla mózgu.

Pomaga zwalczać stany zapalne

Bor odgrywa ważną rolę w integracji wapnia w chrząstce stawów co może zapobiegać uszkodzeniom stawów i przeciwdziałać bólowi. Badania wykazały, że osoby ze zmniejszonym poziomem boru mają większe szanse na zachorowanie na artretyzm. W częściach świata gdzie ma miejsce mniejsze spożycie boru występuje wyższa częstotliwość występowania zapalenia stawów.

Wzmacnia kości

Bor ułatwia mineralizację kości wapniowi przyczyniając się do zapobiegania utracie masy kostnej. Chroni kości także poprzez swoją rolę w regulacji funkcji estrogenu. Wspomaga organizm w stosowaniu witaminy D kluczowego składnika dla zdrowego tworzenia kości.

W doświadczeniach na szczurach wykazano, że dieta pozbawiona boru powoduje powstawanie gąbczastych kości oraz zwiększonych stanów osteoporotycznych.

Równoważą hormony

Jako minerał może pomóc w zrównoważeniu hormonów płciowych zarówno kobiet jak i mężczyzn, w tym estrogenu i testosteronu. Bor pomaga złagodzić objawy menopauzy. W badaniach na zwierzętach niedobór boru powodował spadek płodności i wady wrodzone.

Wspiera masę mięśniową

Wyższy poziom boru w organizmie powoduje, że inne minerały i witaminy są lepiej wchłaniane. Jest to ważne dla budowania mięśni i spalania tłuszczu. Pomagając w produkcji testosteronu prowadzi do szybszego przyrostu siły. Bor pojawia się w proszkach proteinowych dla sportowców obiecując lepsze wyniki.

Leczy skórę i zapobiega infekcjom

Dzięki właściwościom ściągającym pomaga w stanach zapalnych skóry, zmniejszając zaczerwienienie oraz ból i oznaki podrażnienia. Często produkty z zawartością boru są używane do zakraplania oczu w celu zabicia bakterii, które mogą doprowadzić do infekcji.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *