Dlaczego mikroflora jelitowa jest kluczowa dla zdrowia?

 Co to jest mikroflora jelitowa?

Większość drobnoustrojów w jelitach znajduje się w „kieszeni” jelita grubego zwanego jelitem ślepym. Chociaż żyje wiele różnych rodzajów mikroorganizmów, bakterie są najlepiej zbadane.

W rzeczywistości w organizmie jest więcej komórek bakteryjnych niż komórek ludzkich. W ciele jest około 40 bilionów komórek bakterii. Co więcej, w ludzkiej mikroflorze jelitowej znajduje się do 1000 gatunków bakterii, a każda z nich odgrywa inną rolę w organizmie. Większość z nich jest niezwykle ważna dla zdrowia, podczas gdy inne mogą powodować choroby

Łącznie te mikroorganizmy mogą ważyć nawet 1-2 kg, co stanowi mniej więcej wagę mózgu. Razem działają jako dodatkowy organ w twoim ciele i odgrywają ogromną rolę w twoim zdrowiu.

Jak bakterie wpływają na organizm?

Ludzie ewoluowali, by żyć z mikrobami przez miliony lat. W tym czasie mikroby nauczyły się odgrywać bardzo ważne role w ludzkim ciele. W rzeczywistości bez mikroflory jelitowej trudno byłoby przeżyć.

Bakterie jelitowe zaczynają wpływać na twoje ciało w momencie urodzenia.

Po przejściu przez kanał rodny matki po raz pierwszy jesteśmy narażeni na mikroby. Jednak nowe dowody sugerują, że niemowlęta mogą wejść w kontakt z niektórymi drobnoustrojami podczas przebywania w macicy

W miarę rozwoju flora jelitowych zaczyna się różnicować co oznacza, że ​​zaczyna zawierać wiele różnych gatunków drobnoustrojów. Większa różnorodność jest uważana za dobrą dla zdrowia.

Co ciekawe jedzenie, które spożywamy wpływa na różnorodność bakterii jelitowych. Gdy mikroflora jelitowa rośnie, wpływa na nasze ciało na wiele sposobów, w tym:

  • Trawienie mleka z piersi: Niektóre bakterie, które zaczynają rosnąć w jelitach niemowląt, nazywają się Bifidobacteria. Trawią one zdrowe cukry w mleku, które są ważne dla wzrostu.
  • Trawienie błonnika: Niektóre bakterie trawią błonnik, wytwarzając krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które są ważne dla zdrowia jelit. Włókno błonnika może pomóc w zapobieganiu przybieraniu na wadze, cukrzycy, chorobom serca i ryzyku raka.
  • Pomoc w kontroli układu odpornościowego: Bakterie jelitowe kontrolują także działanie układu odpornościowego. Komunikując się z komórkami układu odpornościowego, mogą kontrolować reakcje organizmu na infekcje
  • Pomoc w kontroli zdrowia mózgu: Nowe badania sugerują, że bakterie jelitowe mogą również wpływać na ośrodkowy układ nerwowy, który kontroluje funkcjonowanie mózgu

Dlatego istnieje wiele różnych sposobów, w jakie bakterie jelitowe mogą wpływać na kluczowe funkcje organizmu i wpływać na zdrowie.

Bakterie jelitowe mogą mieć wpływ na wagę ciała

Brak równowagi zdrowych i niezdrowych drobnoustrojów może przyczyniać się do przybierania na wadze

Kilka dobrze znanych badań wykazało, że bakterie jelitowe różnią się całkowicie nawet u identycznych bliźniąt. Jedni byli otyli, a drudzy zdrowi. To pokazuje, że różnice w mikroflorze jelitowej nie są genetyczne.

Co ciekawe w jednym z badań, gdy bakterie jelitowe z otyłego bliźniaka zostały przeniesione na myszy, zyskały one większą wagę niż te, które otrzymały bakterie jelitowe z szczupłego bliźniaka, mimo że obie grupy spożywały tę samą dietę.

Na szczęście probiotyki są dobre dla bakterii jelitowych i mogą pomóc w utracie wagi. Niemniej jednak badania sugerują, że wpływ probiotyków na utratę wagi jest prawdopodobnie niewielki, a ludzie tracą mniej niż 1 kg.

Wpływ na zdrowie jelit

Bakterie jelitowe mogą również wpływać na zdrowie jelit i mogą odgrywać rolę w chorobach jelit, takich jak zespół jelita drażliwego i choroba zapalna jelit.

Krwawienie, skurcze i ból brzucha mogą wynikać z nierównowagi flory bakteryjnej. Dzieje się tak dlatego, że drobnoustroje produkują dużo gazu i innych substancji chemicznych, które przyczyniają się do objawów dyskomfortu w jelitach.

Jednak pewne zdrowe bakterie w mogą również poprawić stan jelit. Niektóre Bifidobacteria i Lactobacilli , które znajdują się w probiotykach i jogurtach, mogą pomóc uszczelnić szczeliny między komórkami jelitowymi i zapobiec zespołowi nieszczelnego jelita. Gatunki te mogą również zapobiegać przywieraniu bakterii chorobotwórczych do ściany jelita.

Bakterie jelitowe mogą korzystnie wpływać na zdrowie serca.

Interesujące jest to, że bakterie jelitowe mogą wpływać na zdrowie serca. Ostatnie badanie przeprowadzone na 1500 osobach wykazało, że flora bakteryjna odgrywa ważną rolę w promowaniu „dobrego” cholesterolu HDL.

Niektóre niezdrowe gatunki bakterii  jelitowych mogą również przyczyniać się do chorób serca poprzez wytwarzanie N-tlenku trimetyloaminy (TMAO). TMAO jest substancją chemiczną, która przyczynia się do zablokowania tętnic, co może prowadzić do zawałów serca lub udaru mózgu.

Niektóre bakterie w jelitach przekształcają cholinę i L-karnitynę, które są substancjami odżywczymi występującymi w czerwonym mięsie i innych produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego w TMAO, potencjalnie zwiększając czynniki ryzyka chorób serca.

Może pomóc kontrolować poziom cukru we krwi i obniżyć ryzyko cukrzycy

Mikroflora jelitowa może również pomóc kontrolować poziom cukru we krwi, co może wpływać na ryzyko cukrzycy typu 1 i 2.

W jednym z ostatnich badań przebadano 33 dzieci, u których ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 1 było wysokie. Stwierdzono, że różnorodność bakterii jelitowych spadła nagle przed wystąpieniem cukrzycy typu 1. Stwierdzono również, że poziom wielu niezdrowych gatunków bakterii wzrósł tuż przed wystąpieniem cukrzycy typu 1.

Inne badanie wykazało, że nawet wtedy, gdy ludzie jedli dokładnie te same pokarmy, ich poziom cukru we krwi może być bardzo różny. Może to wynikać z rodzajów bakterii w ich ciele.

Może mieć wpływ na zdrowie mózgu

Mikroflora jelitowa może korzystnie wpływać na zdrowie mózgu na wiele sposobów. Po pierwsze niektóre gatunki bakterii mogą pomóc w produkcji substancji chemicznych w mózgu zwanych neuroprzekaźnikami. Na przykład, serotonina jest neuroprzekaźnikiem przeciwdepresyjnym, który jest najczęściej wytwarzany w jelicie.

Po drugie, jelito jest fizycznie połączone z mózgiem przez miliony nerwów. Dlatego też mikroflora jelitowa może również wpływać na zdrowie mózgu, pomagając kontrolować wiadomości wysyłane do mózgu za pośrednictwem tych nerwów.

Wiele badań wykazało, że osoby z różnymi zaburzeniami psychicznymi mają w swoich jelitach inne gatunki bakterii, w porównaniu do osób zdrowych. Sugeruje to, że flora bakteryjna może wpływać na zdrowie mózgu.

Jednak nie jest jasne, czy wynika to po prostu z różnych nawyków żywieniowych związanych ze stylem życia. Niewielka liczba badań wykazała również, że niektóre probiotyki mogą poprawiać objawy depresji i innych zaburzeń zdrowia psychicznego.

Jak poprawić mikroflorę w jelitach?

Istnieje wiele sposobów na poprawę mikroflory jelitowej, w tym:

  • Jedz różnorodną żywność: może to prowadzić do zróżnicowanej mikroflory, która jest wskaźnikiem dobrego stanu jelit. W szczególności rośliny strączkowe, fasola i owoce zawierają dużo błonnika i mogą promować wzrost zdrowych Bifidobacteria.
  • Jedz żywność fermentowaną: Sfermentowane produkty spożywcze, takie jak jogurt, kapusta kiszona i kefir, zawierają zdrowe bakterie głównie Lactobacilli i mogą zmniejszać liczbę gatunków chorobotwórczych w jelitach.
  • Ogranicz spożycie sztucznych słodzików: Niektóre dowody wykazały, że sztuczne słodziki takie jak aspartam, zwiększają poziom cukru we krwi poprzez stymulowanie wzrostu niezdrowych bakterii, takich jak Enterobacteriaceae.
  • Jedz żywność prebiotyczną: Prebiotyki są rodzajem błonnika, który stymuluje wzrost zdrowych bakterii. Bogate w prebiotyki pokarmy obejmują karczochy, banany, szparagi, owies i jabłka.
  • Karmienie piersią przez co najmniej sześć miesięcy: Karmienie piersią jest bardzo ważne dla rozwoju mikroflory jelitowej. Dzieci karmione piersią przez co najmniej sześć miesięcy mają bardziej korzystne Bifidobakterie niż te karmione butelką.
  • Jedz całe ziarna: Całe ziarna zawierają dużo błonnika i korzystnych węglowodanów, takich jak beta-glukan, które są trawione przez bakterie jelitowe w celu regulacji masy ciała, zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka, cukrzycy i innych zaburzeń.
  • Spróbuj diety opartej na roślinach: Diety wegetariańskie mogą pomóc w zmniejszeniu poziomu bakterii chorobotwórczych, takich jak E. coli a także stanów zapalnych i cholesterolu.
  • Jedz pokarmy bogate w polifenole: polifenole to związki roślinne występujące w czerwonym winie, zielonej herbacie, ciemnej czekoladzie, oliwie z oliwek i pełnych ziarnach. Są rozkładane przez bakterie, aby stymulować zdrowy rozwój.
  • Weź probiotyczny suplement: Probiotyki to żywe bakterie, które mogą pomóc przywrócić jelita do zdrowego stanu.
  • Przyjmuj antybiotyki tylko wtedy, gdy jest to konieczne: Antybiotyki zabijają wiele złych i dobrych bakterii w mikroflorze jelitowej, prawdopodobnie przyczyniając się do zwiększenia masy ciała i oporności na antybiotyki. W związku z tym należy przyjmować tylko antybiotyki, gdy jest to konieczne z medycznego punktu widzenia

Mikroflora jelitowa odgrywa bardzo ważną rolę w zdrowiu, pomagając kontrolować trawienie i przynosząc korzyści systemowi immunologicznemu i wielu innym aspektom zdrowia. Nierównowaga niezdrowych i zdrowych drobnoustrojów w jelitach może przyczyniać się do przybierania na wadze, wysokiego poziomu cukru we krwi, wysokiego poziomu cholesterolu i innych zaburzeń. Aby wspomóc wzrost zdrowych drobnoustrojów w jelitach, zjedz różnorodne owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste i produkty fermentowane.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *