Homocysteina – Twój wróg

Homocysteina – co to jest?

Homocysteina jest rodzajem aminokwasu, który powstaje w organizmie podczas procesów metabolicznych. Gdy homocysteina nie jest właściwie metabolizowana gromadzi się w organizmie i działa podobnie do toksyn. Homocysteina tworzy stany zapalne które powodują zmiany w układzie sercowo-naczyniowym, neurologicznym i hormonalnym.

Wysoki poziom homocysteiny jest częstą przyczyną powstawania zapalenia tętnic i dlatego wiąże się ją z chorobami serca. Szacuje się, że około 15% wszystkich zawałów i udarów mózgu może być spowodowanych wysokim poziomem homocysteiny. Odkryto że wysokie poziomy homocysteiny mogą być genetycznie dziedziczone i przyczyniać się w ten sposób do śmiertelnych problemów z sercem u dzieci.

Zaburzenia, które powodują wysoki poziom homocysteiny przyczyniają się do innych problemów zdrowotnych takich jak: pogorszenie wzroku, zmęczenie, depresja oraz nieprawidłowości w budowie szkieletu u dzieci.

Objawy wysokiego poziomu homocysteiny

Wielu ludzi dorosłych dopiero w późnym wieku ma podwyższony poziom homocysteiny często nawet o tym nie wiedząc. Poniżej lista objawów i powikłań związanych z wysokim poziomem homocysteiny.

  • Wyższe ryzyko chorób serca takich jak choroba wieńcowa, zawał serca, udar, wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom cholesterolu
  • Zwiększone ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera, demencji
  • U dzieci nieprawidłowości rozwojowe i szkieletowe, które mogą obejmować kręgosłup lub klatkę piersiową.
  • Wydłużone kończyny, niektóre osoby mogą mieć bardzo długie, cienkie palce
  • Problemy behawioralne, w tym ADHD, autyzm i inne trudności w uczeniu się
  • Migreny i bóle głowy
  • Choroby psychiczne – depresja, lęki, zaburzenia afektywne dwubiegunowe i inne problemy psychiczne
  • Niedokrwistość, bóle, spowolniony rozwój i wady wrodzone

Przyczyny i czynniki ryzyka podwyższonego poziomu homocysteiny

Jedną z przyczyn wysokich poziomów homocysteiny jest mutacja genu MTHFR. Mutacja ta może zmienić sposób w jaki metabolizowane są ważne składniki odżywcze z diety w aktywne witaminy, minerały i białka. Uważa się, że 30-50% wszystkich ludzi może mieć mutację genetyczną MTHFR, a około 10-20% ludzi może mieć bardziej poważną mutację. Niektóre osoby z mutacjami genów wytwarzają 70-90% mniej enzymów potrzebnych do rozbicia homocysteiny.

Innym czynnikiem poza genetycznym który podwyższa poziom homocysteiny są niedobory żywieniowe, w tym niedobór kwasu foliowego i innych witamin z grupy B, zwłaszcza B6 i B12. Badania wykazały, że suplementacja właśnie witaminami z grupy B pomaga obniżyć poziom homocysteiny we krwi.

Poziom homocysteiny rośnie również z wiekiem, paleniem i używaniem niektórych leków.

Osobami narażonymi na podwyższony stan homocysteiny są w szczególności:

  • Kobiety w ciąży lub matki karmiące piersią,
  • Alkoholicy i narkomani,
  • Osoby cierpiące na choroby wątroby,
  • Ludzie poddawani dializie nerek,
  • Cukrzycy,
  • Osoby z zaburzeniami pracy tarczycy i zaburzeniami równowagi hormonalnej,
  • Osoby przyjmujące leki wpływające na obniżenie poziomu kwasu foliowego. Antybiotyki, pigułki antykoncepcyjne, leki przeciw-drgawkowe, środki zobojętniające kwas żołądkowy, leki przeciwdepresyjne

Jak obniżyć poziom homocysteiny?

Popraw swoją dietę.

Dieta ma duży wpływa na poziom homocysteiny. Wpływ ma przede wszystkim  spożywanie dużych ilości produktów zwierzęcych i przetworzonej żywności. Żywność przetworzona zawiera wiele pestycydów i syntetycznych składników chemicznych, najlepiej unikać ich spożywania w jak największym stopniu.

Staraj się aby w diecie było jak najwięcej przeciwutleniaczy. Świetnym przeciwutleniaczem jest witamina C i produkty bogate w tą witaminę. Należą do nich owoce cytrusowe w szczególności kiwi. Warto spożywać karetonoidy z kolorowych warzyw i witamina E z np. jagód. Świetnym sposobem na dostarczenie organizmowi sporej ilości przeciwutleniaczy jest picie soku z warzyw.

Nie wskazane jest spożywanie alkoholu i kofeiny, więc te produkty należy ograniczyć do minimum.

Warto unikać produktów zawierających gluten, dodatek cukru, konserwantów, syntetycznych chemikaliów, przetworzonych mięs, rafinowanych olejów roślinnych, tłuszczów trans.

Warto wprowadzić do diety produkty probiotyczne. Dostarczają one nam dobrych bakterii, które pomagają kontrolować nasze stany zapalne jelit. Innymi wartościowymi produktami dla jelit są: bulion na kościach, organiczne owoce i warzywa, siemię lniane, nasiona chia oraz świeże soki warzywne.

Spożywaj zdrowe tłuszcze czyli: olej kokosowy, oliwę z oliwek, orzechy, nasiona i awokado.

Postaraj się zwiększyć ilość spożywanego kwasu foliowego

Wpływ kwasu foliowego na poziom homocysteiny jest znany. Jednak brak tej witaminy prowadzi również do innych problemów takich jak dolegliwości trawienne, zmęczenie, niedokrwistość, zmiany skórne a nawet wady wrodzone u kobiet w ciąży. Dbanie o wysoki poziom kwasu foliowego wiąże się jednoznacznie ze zmniejszeniem ryzyka wystąpienia stanów zapalnych.

Pokarmami bogatymi w kwas foliowy są: fasola, rośliny strączkowe, brokuły, szpinak i inne liściaste warzywa, wątroba, stare odmiany zbóż, drób i awokado.

Spożywaj więcej witaminy B6 i witaminy B12

Pacjenci z podwyższonym poziomem homocysteiny mogą polepszyć swoje wyniki spożywając więcej witamin z grupy B, zwłaszcza B6 i B12, które wspomagają funkcje metaboliczne. Witaminy te pomagają w absorpcji składników odżywczych i funkcjonowaniu mózgu. W prawidłowym wchłanianiu witaminy B12 pomaga kwas foliowy, dlatego zaleca się je spożywać jednocześnie.

Pokarmami zawierającymi witaminy z grupy B są orzechy, fasola, fermentowane produkty mleczne, ekologiczne mięsa.

Chroń swoje serce

Oprócz diety wpływ na wysoki poziom homocysteiny ma nasz tryb życia. Stany zapalne związane są z paleniem tytoniu, otyłości, siedzącym trybem życia, cukrzycą. Należy skupić się regularnych ćwiczeniach i utrzymywaniu wagi na prawidłowym poziomie.

Korzystne może się okazać również spożywanie suplementów poprawiających przepływ krwi, regulujących poziom ciśnienia krwi i cholesterolu. Należą do nich magnez, kwasy tłuszczowe omega-3, koenzym Q10, karetonoidy i inne przeciwutleniacze, selen i witaminy C, D i E.

Regularnie ćwicz w starszym wieku

Znajdź najlepsze dla ciebie ćwiczenia, takie które sprawiają radość a nie są obciążeniem dla twojego organizmu. Mogą to być np. taniec, joga, bieganie, jazda na rowerze lub pływanie. Regularne ćwiczenia poprawiają funkcje układu odpornościowego, równowagi hormonalnej, poziom stresu, jakość snu, oraz kontrolują masę ciała.

Zadbaj o odpowiedni odpoczynek i obniżaj poziom stresu

Niezdrowy styl życia, który podnosi poziom homocysteiny, może również powodować bezsenność, zmęczenie i depresję. Niedobory składników odżywczych i defekty enzymów mają wpływ na poziom neuroprzekaźników i hormonów takich jak serotonina, testosteron i estrogen. Hormony te regulują sen, popęd płciowy, motywację i poziom energii. Problemy te pogarsza jeszcze spora ilość stresu, która dotyka nas na codziennie.

Jak radzić sobie ze stanami związanymi z nastrojem? Oto kilka porad:

  • Regularnie ćwiczyć, medytować, spędzać czas poza domem najlepiej w czystych ekologicznie terenach,
  • Używać olejków eterycznych dla złagodzenia niepokoju i stresu. Mogą to być np. olejki z lawendy, rumianku, geranium, szałwi i róży.
  • Ograniczenie spożycia alkoholu
  • Poprawa jakości snu (dążenie do 7-9h snu w nocy) poprzez ćwiczenia relaksacyjne przed snem, odgrodzenia się od urządzeń elektronicznych, czytanie przed snem czegoś kojącego oraz zachowanie w sypialni dużego zaciemnienia i chłodu.

Źródło : 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *