Jod – Niedobory i zalecane dzienne dawki. Wpływ jodu na tarczycę

Jod jest jednym z kluczowych minerałów odpowiedzialnych za prawidłowe działanie tarczycy, wspomaganie zdrowego metabolizmu, wzrostu i rozwoju. Zapobiega niektórych chorobom przewlekłym. Niestety nie spożywamy produktów bogatych w jod dlatego jego niedobory są dość częste. Jod jest obecny niemal w każdym organie ciała i tkankach. Niektóre źródła podają, że niedobory w krajach rozwiniętych mogą dotykać niemal 50% populacji.

Dlaczego niedobory jodu są tak powszechne?

Przyczyn jest kilka: zmniejszenie ilości naturalnie bogatego w jod pokarmu, większa ekspozycja na niektóre związki chemiczne występujące w przetworzonej żywności powodujące zmniejszenie wchłanialności jodu (zwłaszcza brom znajdujący się w plastikowych pojemnikach) oraz ubytek jodu występującego w glebie.

Brom jest zdolny do wypierania jodu i może prowadzić do poważnych niedoborów.

Niedobory jodu są częściowo niwelowane przez różne programy żywnościowe jak np. jodowanie soli.

Jakie są typowe objawy niedoboru jodu?

  • problem z wytwarzaniem śliny i prawidłowym trawieniem
  • obrzęk gruczołów ślinowych, suchość w ustach
  • problemy z suchością skóry
  • słaba koncentracja
  • bóle mięśni i osłabienie
  • ryzyko chorób tarczycy
  • ryzyko z zwłóknienia i fibromialgii
  • ryzyko problemów rozwojowych u niemowląt i dzieci

Jod jest wchłaniany w żołądku i wchodzi do krwiobiegu. Nadmiar jodu nie wykorzystany przez organizm jest wydalany z moczem. 70-80% jodu jest przechowywane w tarczycy.

Zalecana dzienna dawka jodu:

  • dzieci do 6 miesięcy: 110 mikrogramów
  • 7-12 miesięcy: 130 mikrogramów
  • 1-8 lat: 90 mikrogramów
  • 9-13 lat: 120 mikrogramów
  • 14 lat i więcej: 150 mikrogramów
  • kobiety w ciąży: 220 mikrogramów
  • kobiety karmiące piersią: 290 mikrogramów

W jakich produktach występuje jod?

  • wodorosty
  • dorsz
  • jogurt
  • surowe mleko
  • jajka
  • tuńczyk
  • fasola lima
  • kukurydza
  • śliwki
  • ser
  • zielony groszek
  • banany
  • owoce morza
  • produkty pełnoziarniste

W pewnym stopniu inne warzywa i owoce również zawierają pewne ilości jodu. Ich ilość jest różna i uzależniona od rodzaju gleb na jakich są uprawiane. Najlepiej spożywać jod w soli himalajskiej, morskiej lub naszej kłodawskiej. Jodowana sztucznie sól kuchenna nie jest najlepszym wyborem. Sól morska zawiera dodatkowo ponad 60 minerałów śladowych.

Jakie korzyści dla zdrowia daje nam jod?

Wspiera zdrowie tarczycy

Tarczyca musi mieć odpowiednio wysoki poziom jodu w celu wytworzenia kluczowych hormonów, w tym tyroksyny. Hormony tarczycy regulują syntezę aminokwasów z białek, aktywność enzymów trawiennych oraz prawidłowy rozwój szkieletu i ośrodkowego układu nerwowego. Tarczyca jest regulowana przede wszystkim przez hormon zwany tyreotropiną. Jest on wydzielany przez przysadkę mózgową pomaga uchronić nasz organizm przed nadczynnością i niedoczynnością tarczycy. Zaburzenia w pracy tarczycy mogą się objawiać poprzez spowolniony metabolizm, powikłania serca, zmiany apetytu i temperatury ciała, wahania masy ciała.

Pomaga w zapobieganiu nowotworom

Jod wspomaga odporność i pomaga w indukowaniu apoptozy czyli samozniszczenia niebezpiecznych komórek rakowych. Niszcząc komórki rakowe nie niszczy zdrowych komórek w tym procesie. Istnieją dowody na zdolność wodorostów bogatych w jod do hamowania rozwoju nowotworu piersi. Ten nowotwór jest spotykany rzadko w Japoni, gdzie kobiety spożywają dietę bogatą w jod.

Zapobiega upośledzeniu wzrostu i rozwoju u dzieci

Niedobór jodu w okresie ciąży i niemowlęctwa może zaburzać wzrost i rozwój mózgu. Niemowlęta z niedoborem jodu są narażone na wyższą śmiertelność, problemy zwyrodnieniowe układu nerwowego, niskie tempo wzrostu, zaburzenia czynności motorycznych i trudności w uczeniu się.

Utrzymuje zdrowie skóry, kontroluje pocenie się i temperaturę ciała

Powszechnym objawem niedoboru jodu jest sucha, szorstka i podrażniona skóra, która staje się łuszcząca i ulega stanom zapalnym. Jod pomaga regulować pocenie się. Pocenie jest ważną metodą detoksykacji, organizm używa go do pozbywania się toksyn a nawet nadmiernej ilości kalorii. Brak jodu powoduje problemy z produkcją śliny co może pośrednio wpływać na upośledzenie funkcji trawiennych.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *