Korzyści i zagrożenia związane z jedzeniem skorupki jaj

Czym są skorupki jaj?

Skorupki jaj to twarde, zewnętrzne pokrycie jajka. Składa się głównie z węglanu wapnia, powszechnej postaci wapnia. Reszta składa się z białka i innych minerałów.

Wapń jest niezbędnym minerałem, który jest bogaty w wielu produktach spożywczych, w tym produktach mleczne. Niższe ilości występują również w wielu warzywach liściastych i korzeniowych.

W ostatnich dziesięcioleciach proszek z łupin  jaj kurzych był stosowany jako naturalny suplement wapnia. Skorupy jaj są w przybliżeniu 40% wapniem, a każdy gram dostarcza 381-401 mg.

Pół skorupki jaja może zapewnić wystarczającą ilość wapnia, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie dla dorosłych, co stanowi 1000 mg na dzień.

Skorupy jaj to skuteczny suplement wapnia

Skorupy jaj składają się z węglanu wapnia oraz niewielkich ilości białka i innych związków organicznych. Węglan wapnia jest najbardziej rozpowszechnioną formą wapnia w naturze, tworząc muszle, rafy koralowe i wapień. Jest to również najtańsza i najszerzej dostępna forma wapnia w suplementach.

Badania na szczurach i prosiętach potwierdzają, że skorupki jaja są bogatym źródłem wapnia. Ponadto są one absorbowane tak skutecznie, jak czysty węglan wapnia. Niektórzy nawet sugerują, że jego absorpcja jest lepsza niż oczyszczonych suplementów węglanu wapnia .

Badanie w izolowanych komórkach wykazało, że absorpcja wapnia była o 64% większa czystego proszku skorupki jaj w porównaniu z czystym węglanem wapnia. Naukowcy przypisali te efekty pewnym białkom znajdującym się w skorupkach jaj.

Oprócz wapnia i białka, skorupy jaj zawierają także niewielkie ilości innych minerałów w tym strontu, fluoru, magnezu i selenu. Podobnie jak wapń, minerały te mogą odgrywać rolę w zdrowiu kości.

Skorupa jaj może zmniejszyć ryzyko osteoporozy

Osteoporoza to stan zdrowia charakteryzujący się słabymi kośćmi i zwiększonym ryzykiem złamań. W 2010 r. dotknęło to około 54 milionów starszych Amerykanów.

Starość jest jednym z najsilniejszych czynników ryzyka osteoporozy, ale niewystarczające spożycie wapnia może również przyczyniać się do utraty kości i osteoporozy w miarę upływu czasu. Jeśli w diecie brakuje wapnia, przyjmowanie suplementów może pomóc w osiągnięciu codziennych potrzeb. Sproszkowana skorupa jajka to tania opcja.

W jednym z badań u kobiet po menopauzie z osteoporozą stwierdzono, że spożywanie proszku z skorupek jaj wraz z witaminą D3 i magnezem, znacznie wzmacniało ich kości, poprawiając gęstość mineralną kości.

Sproszkowana skorupa jajka może być nawet bardziej skuteczna w zmniejszaniu ryzyka osteoporozy niż oczyszczony węglan wapnia.

Badanie przeprowadzone u holenderskich kobiet po menopauzie wykazało, że proszek z skorupy jaj poprawiał gęstość mineralną kości w szyi w porównaniu z placebo. W przeciwieństwie do tego, oczyszczony węglan wapnia nie poprawił go znacząco.

Membrana skorupy jajka znajduje się pomiędzy skorupką jaja a białkiem jaja. Jest dobrze widoczna po obraniu gotowanego jajka. Chociaż technicznie nie jest częścią skorupy, zwykle jest do niej dołączona. Robiąc proszek z jajka w domu, nie ma potrzeby usuwania błony.

Błona składa się głównie z białka w postaci kolagenu. Zawiera również niewielkie ilości siarczanu chondroityny, glukozaminy i innych składników odżywczych. Ilości śladowe tych korzystnych związków w błonie skorupki jaj prawdopodobnie nie będą miały istotnego wpływu na zdrowie.

Jednak niektóre badania pokazują, że regularne przyjmowanie suplementów błony skorupki może przynieść korzyści twoim stawom. Potrzeba więcej badań, aby potwierdzić ich potencjalną skuteczność.

Zagrożenia związane z jedzeniem skorupek jaj

Po prawidłowym przygotowaniu proszek ze skorupki jaj jest uważany za bezpieczny. Jest tylko kilka rzeczy o których trzeba pamiętać. Po pierwsze, nie próbuj połykać dużych fragmentów skorupy jajka, ponieważ mogą one zranić twoje gardło i przełyk.

Po drugie, skorupki jaj mogą być skażone bakteriami, takimi jak Salmonella enteritidis . Aby uniknąć ryzyka zatrucia pokarmowego, upewnij się, że jajka były gotowane przed zjedzeniem ich skorupy.

Wreszcie naturalne suplementy wapnia mogą zawierać stosunkowo duże ilości toksycznych metali, w tym ołowiu, glinu, kadmu i rtęci. Jednakże ilości tych toksycznych pierwiastków w skorupkach jaj są zwykle niższe niż w innych naturalnych źródłach wapnia, takich jak muszle ostryg i generalnie nie stanowią problemu.

Jak spożywać skorupki jajek?

Sproszkowaną skorupkę można przygotować w domu przy użyciu tłuczka i moździerza. Tylko pamiętaj, aby przed zjedzeniem zetrzeć skorupki jajka na proszek. Jeśli planujesz przechowywać proszek do późniejszego wykorzystania, dobrze jest wysuszyć skorupki przed ich zmiażdżeniem.

Następnie można dodać proszek do żywności lub wymieszać go z wodą lub sokiem. W jednym z badań stwierdzono, że niektóre z najlepszych produktów spożywczych do dodawania proszku z skorupek to chleb, spaghetti, pizza i panierowane, smażone mięso.

Około 2,5 grama skorupek jaj powinno wystarczyć, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na wapń u osoby dorosłej. 

Niektórzy eksperci odradzają regularne przyjmowanie suplementów wapnia i wątpią w ich korzyści dla zdrowia kości. Obawiają się również, że nadmierne spożycie wapnia może powodować problemy zdrowotne, takie jak kamica nerkowa i potencjalnie może zwiększać ryzyko chorób serca.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *