Kwas foliowy – witamina B9 – właściwości, działanie, skutki niedoborów

Kwas foliowy czyli witamina B9 należy do kompleksu witamin z grupy B. Jest tak jak pozostałe witaminy B rozpuszczalna w wodzie. Jego rola w organizmie człowieka jest jednak inna od pozostałych witamin. Nie uczestniczy w metabolizmie energetycznym.

Kwas foliowy pomaga przede wszystkim organizmowi w tworzeniu nowych komórek, odgrywa rolę w kopiowaniu i syntezowaniu DNA.

Kwas foliowy nie jest odporny na wysokie temperatury, w trakcie obróbki termicznej znaczna jego część się rozkłada.

Kwas foliowy pomaga wykorzystywać w organizmie witaminę B12 i aminokwasy. Niedobór powoduje niedokrwistość, słabą odporność i nieprawidłowe trawienie.

Kto jest najbardziej narażony na niedobory kwasu foliowego?

  • kobiety w ciąży
  • matki karmiące piersią
  • osoby z chorobami wątroby
  • alkoholicy
  • osoby dializowane
  • osoby biorące leki na cukrzycę

W jakich produktach znajdziemy duże ilości kwasu foliowego?

  • ciecierzyca
  • wątroba
  • fasola pinto
  • soczewica
  • szpinak
  • szparagi
  • awokado
  • buraki
  • groch
  • brokuły

Jakie korzyści naszemu organizmowi daje kwas foliowy

Kwas foliowy a zdrowa ciąża

Odpowiednio wysokie spożycie kwasu foliowego pomaga zmniejszyć ryzyko wad cewy nerwowej, rozszczepu kręgosłupa lub bezmózgowia. Niedobór kwasu foliowego może powodować wady wrodzone serca i kończyn. Kwas foliowy jest potrzebny do replikacji DNA, dlatego bez niego komórki płodu nie są wstanie się rozwijać prawidłowo. Witamina B9 jest najprawdopodobniej najbardziej kluczową dla zdrowej ciąży. Najbardziej istotny jest odpowiedni poziom kwasu foliowego we wczesnym okresie ciąży kiedy zachodzi najszybsza replikacja komórek.

Witamina B9 zapobiega niektórym nowotworom

Niski poziom witaminy B9 wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na raka szyjki macicy, piersi, okrężnicy, mózgu i płuc. Niedoborom zapobiegać można poprzez zjadanie codziennie kilku owoców i warzyw szczególnie zielono-listnych.

Zapobiega chorobom serca

W jednym z badań stwierdzono, że osoby z prawidłowym poziomem witaminy B9 mają aż o 55% mniejsze szanse na choroby układu krążenia. Kwas foliowy odgrywa najważniejszą rolę z spośród witamin grupy B w obniżaniu poziomu homocysteiny we krwi.

O związku homocysteiny z zawałami i udarami przeczytacie tutaj:  Homocysteina – twój wróg

Pomaga budować zdrowe kości

Kwas foliowy wpływa na zdrowie kości poprzez wpływ na tempo metabolizmu kości. W jednym z badań wykazano, że podwyższone stężenie homocysteiny w osoczu było związane z zmniejszonym poziomem kwasu foliowego, a także zmniejszoną gęstością mineralną kości. Inne badanie wykazało, że podwyższony poziom homocysteiny był czynnikiem ryzyka złamań osteopatycznych u starszych osób.

Poprawia funkcję poznawczą

Niskie poziomy witaminy B9 wiążą się z pogorszeniem funkcji poznawczych i otępieniem. Badanie opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition  wykazało, że niski poziom witaminy B9 był związany z zaburzeniami funkcji poznawczych u osób starszych. Jedno z badań z 2016r. wykazało, że suplementacja witaminą B9 skutecznie poprawiła funkcje poznawcze u osób starszych z łagodnymi zaburzeniami. W innym badaniu z 2005 roku wykazano, że wyższe spożycie kwasu foliowego zmniejszało ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera.

Witamina B9 zmniejsza objawy zespołu niespokojnych nóg

Zespół niespokojnych nóg jest to stan charakteryzujący się chęcią poruszania nogami  szczególnie w nocy. Każdy może być dotknięty tym zespołem ale najbardziej narażone są kobiety w ciąży. Podawanie kwasu foliowego może pomóc w zmniejszeniu objawów.

 

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *