Miedź – objawy i skutki niedoborów, źródła pokarmowe

Miedź

Miedź jest niezbędnym mikroelementem korzystnie wpływającym na zdrowie kości, nerwów i szkieletu. Miedź jest ważna dla produkcji hemoglobiny i czerwonych krwinek a także do prawidłowego wykorzystania żelaza i tlenu we krwi.

Jest ważna w utrzymaniu zdrowego metabolizmu, przyczynia się do wzrostu i naprawy organizmu, niezbędna do przeprowadzenia wielu reakcji enzymatycznych i utrzymania zdrowia tkanki łącznej.

Organizm często używa miedzi i nie potrafi jej przechowywać w wystarczających ilościach, dlatego warto zaopatrywać się w nią poprzez codzienną dietę. Ma swoją rolę w zapobieganiu bólów stawowych i mięśniowych.  Zapobiega przedwczesnemu starzeniu się, równoważeniu hormonów oraz do utrzymania odpowiedniego poziomu energii.

Jakie są objawy niedoboru miedzi?

Najbardziej narażone na niedobory miedzi są osoby z zaburzeniami trawiennymi, chorobą Leśniowskiego-Crohna. Wchłanianie miedzi może być osłabione przez zbyt wysokie poziomy żelaza lub cynku. Minerały te współdziałają w celu utrzymania równowagi w organizmie dlatego ważne jest aby ich poziomy były zrównoważone.

Najczęstsze objawy niedoboru miedzi to:

  • zmęczenie
  • artretyzm
  • osteoporoza
  • niedokrwistość
  • kruchość kości
  • ból mięśni
  • ból stawu
  • przerzedzenie włosów, łysienie
  • utrata masy ciała
  • siniaki
  • zapalenie i owrzodzenia skóry

Jakie korzyści wynikają ze spożywania miedzi?

Wspiera zdrowy metabolizm

Bierze udział w 50 różnych reakcjach enzymatycznych, które zachodzą w organizmie. Jest ważna dla układu nerwowego, układu sercowo-naczyniowego, układu trawiennego. Jest potrzebna do syntezy ATP, źródła energii organizmu. Dlatego niedobór miedzi powoduje spowolnienie metabolizmu i niski poziom energii. ATP to paliwo, które powstaje w mitochondriach komórek a miedź jest potrzebna do prawidłowego przeprowadzenia tej produkcji.

Powoduje, że białko staje się łatwiej przyswajalne dla organizmu poprzez uwalnianie żelaza we krwi.

Niezbędne dla prawidłowych funkcji mózgu

Wpływa na niektóre szlaki mózgowe obejmujące dopaminę i galaktozę. Te neuroprzekaźniki są potrzebne dla utrzymania energii i dobrego nastroju oraz pomocne w skupieniu.

Współpracuje też z kilkoma przeciwutleniaczami w tym z witaminą C. Przeciwutleniacze mają kluczowe znaczenie w powstrzymywaniu uszkodzeń dokonywanych przez wolne rodniki w mózgu, są też korzystne dla spowolnienia procesu starzenia, zachorowań na raka i chorób neurodegeneracyjnych.

Redukuje objawy zapalenia stawów

Miedź ma właściwości przeciwzapalne, które pomagają w łagodzeniu bólu i sztywności związanej z zapaleniem stawów. Wspomaga silę mięśni.

Niektóre osoby noszą miedziane bransoletki lub opaski, uważa się że miedź może zostać wchłonięta przez skórę i pomóc w ten sposób zmniejszyć bolesne objawy.

Utrzymuje zdrowy układ nerwowy

Pomaga chronić osłonkę mielinową, która jest zewnętrzną warstwą otaczającą nerwy. Miedź jest znana z pobudzania procesów myślowych i wspomagania funkcji poznawczych. Działa jak stymulant mózgowy biorąc udział w procesach niektórych białek transportujących wyzwalających neurony w mózgu. Uważa się, że miedź zwiększa kreatywność, podejmowanie decyzji, pamięć, komunikację.

Pomaga w zrównoważeniu aktywności tarczycy

Jest potrzebna do prawidłowej czynności tarczycy. Działając wspólnie z innymi pierwiastkami takimi jak cynk, potas i wapń zapobiega nadczynności i niedoczynności tarczycy. Uważa się, że poziom między tymi wszystkimi pierwiastkami powinien być jak najbardziej zrównoważony. Wystarczy aby tylko jeden z pierwiastków występował w nadmiarze lub zaistniał jego niedobór a tarczyca może na tym ucierpieć.

Zapobiega niedokrwistości

Razem z żelazem współdziałają w syntezie hemoglobiny i czerwonych krwinek. Miedź odgrywa rolę w absorpcji żelaza z przewodu pokarmowego i pomaga w uwalnianiu żelaza do wątroby gdzie jest głównie przechowywane. Żelazo z pożywienia i suplementacji organizm używa do tworzenia czerwonych krwinek. Brak miedzi proces ten zaburza.

Potrzebna dla zdrowych włosów, skóry i oczu

Miedź jest potrzebna aby organizm mógł stworzyć naturalny pigment, teksturę skóry, włosów i oczu. Bierze udział w rozwoju melaniny odpowiedzialnej za nadanie naszej skórze brązowego koloru a naszym włosom i oczom pigmentu.

Pomaga w tworzeniu kolagenu, substancji potrzebnej do utrzymania młodzieńczego wyglądu i elastyczności skóry.

Sprawia, że wyglądamy młodziej działając także jako przeciwutleniacz chroniący skórę, włosy i oczy przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Najlepsze źródła pokarmowe zawierające miedź

  • wątroba wołowa
  • grzyby shitake
  • orzechy nerkowca
  • ciecierzyca
  • kakao
  • nasiona sezamu
  • migdały
  • soczewica
  • nasiona chia
  • ser kozi
  • awokado
  • rodzynki

Interakcje miedzi

W dużych ilościach jest toksyczna. Zbyt wysoki poziom może doprowadzić do ostrego zatrucia miedzią powodując objawy takie jak: nudności, wymioty, biegunkę a nawet uszkodzenie nerek lub niedokrwistość.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *