Olej lniany – 6 korzyści zdrowotnych

Olej lniany jest wytwarzany z nasion lnu, które zostały zmielone i sprasowane w celu uwolnienia ich naturalnego oleju. Ten wspomagający zdrowie olej ma wiele zastosowań, od kuchni po pielęgnację skóry.

Siemię lniane znane jest z wielu korzyści zdrowotnych, które obejmują dostarczanie obfitej dawki białka i błonnika, zmniejszenie apetytu i wspomaganie kontroli wagi.

Oto niektóre z najważniejszych zalet oleju lnianego i kilka prostych sposobów jego wykorzystania.

1. Wysoka zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 w oleju lnianym

Podobnie jak siemię lniane, olej lniany jest wypełniony zdrowymi kwasami omega-3. W rzeczywistości jedna łyżka stołowa (15 ml) zawiera imponujące 7 196 mg kwasów tłuszczowych omega-3.

W szczególności, olej lniany zawiera kwas alfa-linolenowy (ALA), formę kwasów tłuszczowych omega-3, która jest przekształcana w niewielkich ilościach w aktywne formy kwasów omega-3, takie jak EPA i DHA.

Jeśli w diecie nie ma wystarczającej ilości DHA i EPA, większość wytycznych zaleca co najmniej 1600 mg kwasów tłuszczowych omega-3 ALA dziennie dla mężczyzn i 1100 mg dla kobiet. Tylko jedna łyżka oleju lnianego może spełniać a nawet przekraczać codzienne zapotrzebowanie ALA.

Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne dla zdrowia i zostały powiązane z korzyściami, takimi jak zmniejszenie stanu zapalnego, poprawa zdrowia serca i ochrona mózgu przed starzeniem się.

Jeśli nie spożywasz oleju rybnego lub nie spożywasz jednej lub dwóch porcji tłustych ryb w swojej diecie co tydzień, olej lniany może być dobrym rozwiązaniem, aby uzupełnić dietę w kwasy tłuszczowe omega-3, których potrzebujesz.

2. Olej lniany może pomóc w redukcji wzrostu komórek nowotworowych

Chociaż obecne badania ograniczają się do badań probówkowych i badań na zwierzętach, istnieją pewne dowody na to, że olej z nasion lnu może pomóc w zmniejszeniu wzrostu komórek rakowych.

W jednym badaniu na zwierzętach myszom podawano 0,3 ml oleju lnianego przez 40 dni. Stwierdzono, że zapobiega rozprzestrzenianiu się raka i wzrostowi guzów płuc. W innym małym badaniu na zwierzętach wykazano, że olej z siemienia lnianego blokuje powstawanie raka jelita grubego u szczurów.

Co więcej, badania z użyciem probówek dały podobne wyniki a kilka badań wykazało, że olej z nasion lnu zmniejsza wzrost komórek raka sutka. Mimo, że odkrycia te są obiecujące, potrzeba więcej badań, aby określić, w jaki sposób te wyniki mogą przekładać się na ludzi.

3. Czy olej lniany może wpływać na zdrowie serca?

Kilka badań wykazało, że olej lniany może korzystnie wpływać na zdrowie serca. Jedno badanie na 59 osóbach porównało wpływ oleju lnianego z olejem szafranowym, rodzajem oleju o wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-6. W tym badaniu suplementacja jedną łyżką stołową (15 ml) oleju lnianego przez 12 tygodni doprowadziła do znacznie niższego ciśnienia krwi niż olej szafranowy.

Wysokie ciśnienie krwi może zaszkodzić zdrowiu serca, ponieważ stanowi dodatkowe obciążenie dla serca, zmuszając go do cięższej pracy.

Olej lniany może również poprawić elastyczność tętnic. Zarówno starzenie się, jak i podwyższone ciśnienie krwi są zazwyczaj związane ze spadkiem elastyczności. Korzyści te wynikają prawdopodobnie z dużej koncentracji kwasów tłuszczowych omega-3 w oleju lnianym, ponieważ wykazano, że suplementacja nim znacznie zwiększa ilość kwasów omega-3 we krwi.

Liczne badania wykazały, że kwasy tłuszczowe omega-3 poprawiają zdrowie serca, z korzyściami takimi jak zmniejszenie stanu zapalnego i obniżenie ciśnienia krwi.

4. Olej lniany może pomóc w leczeniu zaparć i biegunki

Może być skuteczny zarówno w leczeniu zaparć, jak i biegunki. Ostatnie badania na zwierzętach wykazały, że działał jako środek przeczyszczający a jednocześnie działał jako środek przeciwbiegunkowy.

Inne badanie dało 50 pacjentom z zaparciem albo olej lniany, oliwę z oliwek albo olej mineralny. Po czterech tygodniach olej lniany zwiększył częstotliwość wypróżnień i poprawił konsystencję stolca. Stwierdzono również, że jest tak samo skuteczny jak zarówno oliwa z oliwek, jak i olej mineralny.

5. Olej lniany może poprawiać zdrowie skóry

Olej lniany może również pomóc w poprawie zdrowia skóry. Przeprowadzono jedno małe badanie 13 kobiet suplementowanych olejem lnianym przez 12 tygodni. Pod koniec badania zaobserwowano poprawę gładkości i nawilżenia skóry, natomiast zmniejszyła się wrażliwość skóry na podrażnienie i szorstkość. Ostatnie badania na zwierzętach wykazały, że olej z nasion lnu ma podobne pozytywne wyniki.

Myszom z zapaleniem skóry podawano olej lniany przez trzy tygodnie. Wykazano, że olej zmniejsza objawy atopowego zapalenia skóry, takie jak zaczerwienienie, obrzęk i swędzenie.

6. Może zmniejszyć stan zapalny

Dzięki zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 niektóre badania pokazują, że olej lniany może pomóc zmniejszyć stan zapalny w niektórych populacjach.

Jednakże jedna analiza 20 badań wykazała, że ​​olej z nasion lnu nie ma wpływu na stan zapalny w populacji ogólnej. Mimo to znacznie zmniejszyło poziom białka C-reaktywnego, markera używanego do pomiaru stanu zapalnego u osób otyłych.

Badania na zwierzętach wykazały również, że olej z nasion lnu ma silne właściwości przeciwzapalne. Niektóre badania wskazują, że działanie przeciwzapalne oleju lnianego jest równoważne działaniu oliwy z oliwek.

Jak korzystać z oleju lnianego?

Jedną z najlepszych rzeczy na temat oleju z siemienia lnianego jest jego wszechstronność. Na początek można go łatwo zamieniać na inne rodzaje oleju w sosach sałatkowych i dipach.

Możesz dodać jedną porcję (jedną łyżkę stołową czyli 15 ml) do koktajli, aby dodać trochę oleju lnianego do swojej diety. Należy pamiętać, że olej lniany nie powinien być używany do gotowania, ponieważ nie ma wysokiego dymienia i może tworzyć szkodliwe związki pod wpływem wysokiej temperatury.

Oprócz stosowania w żywności, olej lniany może być nakładany na skórę w celu poprawy zdrowia skóry i zwiększenia wilgotności. Alternatywnie, niektórzy ludzie używają oleju lnianego jako maski do włosów, aby pobudzić wzrost i połysk.

Jedną lub dwie porcje oleju lnianego w codziennej diecie mogą przynieść wiele korzyści dla ogólnego stanu zdrowia.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *