Olej Migdałowy – korzyści zdrowotne i zastosowanie

Olej migdałowy pochodzący z pysznych orzechów drzewnych jest powszechnie stosowany jako naturalny składnik w pielęgnacji skóry i włosów, ale niewiele osób zdaje sobie sprawę, że może być również korzystny dla twojego zdrowia.

W jaki sposób olej migdałowy może korzystnie wpłynąć na Twoje zdrowie i jak można go używać jako uniwersalnego, nietoksycznego zabiegu kosmetycznego.

Co to jest olej migdałowy?

Migdały to jadalne nasiona drzewa Prunus dulcis, bardziej znane jako drzewo migdałowe. Chociaż migdały są powszechnie określane jako orzechy, są one w rzeczywistości nasionami znajdującymi się w wnętrzu owocu migdałowego, który bardzo przypomina brzoskwinię. Migdały można spożywać w całości, rozdrabniać na mąkę, a nawet przetwarzać na mleko.

Są bardzo bogate w tłuszcz, dzięki czemu są doskonałym źródłem oleju. Słodkie migdały to odmiany zwykle spożywane i używane do produkcji żywności, olejów i kosmetyków. Tymczasem uważa się, że gorzkie migdały mają właściwości lecznicze, chociaż mogą być toksyczne, jeśli nie są odpowiednio przetworzone. Co więcej, nie są one powszechnie dostępne.

Rafinowany kontra nierafinowany olej migdałowy

Rafinowany olej migdałowy jest pozyskiwany z migdałów przy użyciu obróbki wysokotemperaturowej i chemikaliów. Metoda ta negatywnie wpływa na wartość odżywczą oleju, ponieważ wiele składników odżywczych znajdujących się w surowym oleju migdałowym ulega zniszczeniu podczas obróbki wysokotemperaturowej lub chemicznej.

Podczas gdy metoda ta prowadzi do uzyskania mniej pożywnego oleju, rafinowany olej migdałowy może wytrzymać znacznie wyższe temperatury i jest tańszy niż nierafinowany, co czyni go bardziej opłacalnym rozwiązaniem dla konsumentów.

Nierafinowany olej migdałowy powstaje poprzez tłoczenie surowych migdałów bez użycia wysokiej temperatury lub środków chemicznych. Ten proces niskotemperaturowy pomaga olejowi migdałowemu zachować większość składników odżywczych, czyniąc nierafinowany olej migdałowy lepszym wyborem do zastosowań kulinarnych.

Odżywianie olejem migdałowym

Chociaż olejek migdałowy nie jest tak bogaty w składniki odżywcze jak całe migdały, ma on zalety odżywcze. Poniżej znajduje się podział składników odżywczych na 1 łyżkę stołową (14 gramów) oleju migdałowego:

  • Kalorie: 119
  • Całkowita zawartość tłuszczu: 13,5 grama
  • Tłuszcze nasycone: 1,1 grama
  • Tłuszcz jednonienasycony: 9,4 grama
  • Tłuszcz wielonienasycony: 2,3 grama
  • Witamina E: 26% dziennego zapotrzebowania
  • Fitosterole: 35,9 mg

Olejek migdałowy jest doskonałym źródłem witaminy E i zawiera niewielką ilość witaminy K. Większość korzyści zdrowotnych związanych z olejem migdałowym wynika z dużej ilości zdrowych tłuszczów.

Rozkład kwasów tłuszczowych

Oto proporcje kwasów tłuszczowych znajdujących się w oleju migdałowym:

  • Tłuszcz jednonienasycony: 70%
  • Tłuszcz wielonienasycony: 20%
  • Tłuszcze nasycone: 10%

Dieta bogata w tłuszcze nienasycone została powiązana z wieloma korzyściami zdrowotnymi, w tym zmniejszeniem ryzyka chorób serca i otyłości. Co więcej, jednonienasycone tłuszcze mogą pomóc obniżyć wysokie ciśnienie krwi, czynnik ryzyka chorób serca. Diety bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe są również powiązane z niższym ryzykiem niektórych nowotworów, a nawet mogą pomóc w zrzuceniu wagi. W rzeczywistości, niedawny przegląd 24 badań, obejmującym 1460 osób wykazał, że dieta bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe była bardziej skuteczna niż dieta bogata w węglowodany do utraty wagi.

Potencjalne korzyści zdrowotne wynikające z oleju migdałowego

Uważa się, że całe migdały pomagają obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu oraz pomagają w utracie wagi. W rzeczywistości, olej migdałowy jest powiązany z szeroką gamą potencjalnych korzyści zdrowotnych, w tym zmniejszeniem ryzyka chorób serca i stabilizacji poziomu cukru we krwi.

Może pomóc zachować zdrowe serce

Olej migdałowy składa się w 70% z jednonienasyconego tłuszczu, który został zbadany pod kątem jego wpływu na zdrowie serca. Wykazano, że tłuszcze jednonienasycone zwiększają poziom „dobrego” cholesterolu HDL. Wykazano, że zarówno migdały jak i olejek migdałowy obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL i cholesterolu całkowitego.

W jednym małym badaniu dieta bogata w olej migdałowy znacznie obniżyła zarówno poziom cholesterolu LDL, jak i cholesterolu całkowitego, jednocześnie zwiększając poziom cholesterolu HDL o 6%.

Jest źródłem przeciwutleniaczy

Olejek migdałowy jest doskonałym źródłem silnie przeciwutleniającej witaminy E. W rzeczywistości 1 łyżka stołowa (15 ml) tego orzechowego oleju dostarcza 26% zalecanego dziennego spożycia. Witamina E to grupa ośmiu rozpuszczalnych w tłuszczach związków, które mają właściwości przeciwutleniające. Związki te chronią komórki przed szkodliwymi substancjami zwanymi wolnymi rodnikami.

Przeciążenie wolnych rodników prowadzi do uszkodzeń oksydacyjnych i wiąże się z wieloma chorobami przewlekłymi, w tym z rakiem i chorobami serca. Badania wykazały, że wyższe spożycie witaminy E może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób serca, związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej i pogorszenia funkcji poznawczych u osób w podeszłym wieku.

Może być korzystny dla kontroli poziomu cukru we krwi

Dodanie oleju migdałowego do diety może pomóc w utrzymaniu stałego poziomu cukru we krwi. Olej ten jest bogaty w jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które jak wykazano pomagają obniżyć poziom cukru we krwi u osób z cukrzycą.

Okazało się, że zastąpienie węglowodanów nienasyconymi tłuszczami obniża poziom cukru we krwi i poprawia insulinooporność. W jednym z badań uczestnicy, którzy spożyli śniadanie z dodatkiem oleju migdałowego, mieli niższy poziom cukru we krwi, zarówno po posiłku, jak i w ciągu dnia w porównaniu do uczestników, którzy nie jedli oleju migdałowego.

Co więcej, uczestnicy spożywający olej migdałowy czuli się pełniej po posiłku, co prowadziło do mniejszego spożycia przez cały dzień.

Może pomóc w utracie wagi w połączeniu z dietą o obniżonej kaloryczności.

Dieta bogata w zdrowe tłuszcze może pomóc schudnąć. Wiele osób unika tłuszczów, gdy próbują zrzucić  kilogramy, ale spożywanie odpowiednich rodzajów tłuszczów może być korzystne dla utraty wagi. Wykazano, że dieta zawierająca zdrową ilość pełnych migdałów pomaga ludziom pozbyć się nadwagi. Podobnie, dodanie oleju migdałowego do diety może pomóc w pozbyciu się tłuszczu.

Wykazano, że diety bogate w jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe obniżają tkankę tłuszczową i wspomagają odchudzanie. W jednym z badań dieta bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe poprawiła utratę wagi i skład ciała u otyłych kobiet.

Inne duże badanie, w którym uczestniczyło 7447 osób, wykazało, że dieta bogata w jednonienasycone i wielonienasycone tłuszcze prowadzi do większego zmniejszenia masy ciała i tłuszczu w okolicach brzucha w porównaniu z dietą o niskiej zawartości tłuszczu.

Korzyści kosmetyczne z oleju migdałowego

Olejek migdałowy jest popularnym składnikiem naturalnych produktów kosmetycznych. Ten łagodny i łagodzący olej jest korzystny zarówno dla skóry, jak i włosów. Dzieje się tak częściowo dzięki właściwościom zmiękczającym co oznacza, że ​​pomaga zapobiegać utracie wody ze skóry.

Ta jakość sprawia, że ​​olej migdałowy jest doskonałym wyborem aby skóra, włosy i skóra głowy były miękkie i nawilżone. Działanie nawilżające oleju migdałowego może być szczególnie pomocne dla osób, które mają suchą lub wrażliwą skórę.

Olej migdałowy zawiera witaminę E, która może pomóc chronić skórę przed uszkodzeniem przez słońce i przedwczesnym starzeniem się. Badania na zwierzętach wykazały, że nałożenie na skórę witaminy E może pomóc chronić komórki przed uszkodzeniem przez słońce. Czyni to poprzez redukcję uszkodzeń DNA oraz zmian chemicznych i strukturalnych w skórze, które zostały spowodowane przez promienie słoneczne.

To sprawia, że ​​stosowanie nierafinowanego oleju migdałowego jest ważne również w pielęgnacji skóry, ponieważ nierafinowany olej jest bogatszy w witaminę E. Co więcej, ten łagodzący olej może nawet zapobiec rozprzestrzenianiu się rozstępów.

W badaniu przeprowadzonym na 160 kobietach stwierdzono, że miejscowe stosowanie oleju ze słodkich migdałów ogranicza rozprzestrzenianie się rozstępów w okolicy brzucha, a także zaczerwienienie i swędzenie. Ten uniwersalny olej stanowi doskonały wybór dla osób poszukujących naturalnych produktów kosmetycznych, które mają ograniczoną liczbę składników i mogą być używane na wiele sposobów. Może pełnić funkcję łagodnego środka do demakijażu, balsamu do włosów lub aksamitnego oleju do masażu. Olejek migdałowy to uniwersalny produkt, który może być używany zarówno jako produkt spożywczy, jak i naturalny do pielęgnacji skóry i włosów.

Jak korzystać z oleju migdałowego w kuchni

Olej migdałowy ma łagodny orzechowy smak, który stanowi doskonały dodatek do wielu potraw. Nierafinowany olej migdałowy nie powinien być używany do gotowania, ponieważ wysokie temperatury mogą zniszczyć jego wartość odżywczą. Zamiast tego ten rodzaj oleju migdałowego powinien być traktowany bardziej jako olej do wykańczania i dodawany do żywności po zakończeniu procesu gotowania. Jednak rafinowany olej migdałowy ma wyższą temperaturę dymu (215 °C) i może być stosowany do pieczenia i smażenia.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *