Post wody: korzyści i niebezpieczeństwa

Post czyli metoda ograniczania spożycia żywności, praktykowana była od tysięcy lat. Post wodny to rodzaj postu, który ogranicza wszystko z wyjątkiem wody. Stał się bardziej popularny w ostatnich latach jako szybki sposób na schudnięcie.

Badania wykazały, że poszczenie na wodzie może przynosić korzyści zdrowotne. Może obniżyć ryzyko niektórych chorób przewlekłych i może stymulować autofagię czyli proces, który pomaga organizmowi odnawiać się i przetwarzać stare części komórek.

W tym artykule przedstawiono przegląd postu i jego działania, a także korzyści i zagrożenia.

Co to jest post wodny?

Post wodny to rodzaj postu, w którym nie można spożywać niczego poza wodą. Większość postów wodnych trwa od 24 do 72 godzin. Wprowadzenie takiego postu bez nadzoru lekarza, w szczególności jeżeli posiadamy jakieś obciążenia zdrowotne jest pewnym ryzykiem.

Oto kilka powodów, dla których ludzie próbują postu wodnego:

  • Przyczyny religijne lub duchowe
  • By schudnąć
  • W celu „detoksykacji”
  • Ze względu na korzyści zdrowotne
  • Przygotowanie do zabiegu medycznego

Głównym powodem, dla którego ludzie próbują postu wodnego, są jego korzyści zdrowotne. To dlatego, że kilka badań łączyło post wodny z imponującymi korzyściami zdrowotnymi. Obejmuje to mniejsze ryzyko zachorowania na raka, choroby serca i cukrzycę.

Poszczenie wody może również promować autofagię proces, w którym organizm odnawa się i poddaje recyklingowi stare części komórek, które potencjalnie mogą być niebezpieczne.

Popularne diety, takie jak oczyszczanie cytryną, są wzorowane na poście wodnym. Oczyszczanie cytryną pozwala tylko pić mieszaninę soku z cytryny, wody, syropu klonowego i pieprzu cayenne kilka razy dziennie przez okres do 7 dni.

Nie ma naukowych wskazówek, jak rozpocząć poszczenie na wodzie. Istnieje jednak kilka grup osób, które nie powinny go stosować bez nadzoru medycznego. Dotyczy to osób z dną, cukrzycą (oba typy 1 i 2), przewlekłą chorobą nerek, zaburzeniami odżywiania, osób starszych, kobiety w ciąży i dzieci.

Jeśli nigdy wcześniej nie pościliśmy, dobrze jest spędzić od trzech do czterech dni na przygotowanie swojego ciała do bycie bez jedzenia. Można to zrobić, jedząc mniejsze porcje przy każdym posiłku lub poszcząc przez część dnia.

Post wodny (od 24 do 72 godzin)

Podczas krótkiego postu nie wolno jeść ani pić niczego poza wodą. Większość ludzi pije od dwóch do trzech litrów wody dziennie. Niektóre osoby mogą odczuwać osłabienie lub zawroty i bóle głowy w czasie postu. Po zakończeniu postu powinno się nie ulec pokusie zjedzenia dużego posiłku. Dzieje się tak dlatego, że zjedzenie dużego posiłku po poście może powodować nieprzyjemne objawy.

Zamiast tego zaczynamy od smoothies lub mniejszych posiłków. Można zacząć wprowadzać większe posiłki w trakcie dnia.

Faza po poście jest szczególnie ważna po dłuższych postach. Dzieje się tak dlatego, że możesz być narażony na ryzyko wystąpienia zespołu nawrotowego, potencjalnie śmiertelnego, gdy organizm ulega szybkim zmianom w płynach i elektrolitach.

Ta faza zwykle trwa jeden dzień ale ludzie, którzy poszczą przez trzy lub więcej dni, mogą potrzebować do trzech dni, zanim poczują się komfortowo, spożywając większe posiłki.

Potencjalne korzyści z postu wody

Post wody powiązano z szeregiem korzyści zdrowotnych w badaniach na ludziach i zwierzętach. Oto kilka korzyści zdrowotnych wynikających z postu wodnego.

Promować autofagię

Autofagia to proces, w którym stare części komórek są rozkładane i poddawane recyklingowi. Kilka badań wykazało, że autofagia może pomóc chronić przed chorobami takimi jak rak, choroba Alzheimera i choroby serca.

Na przykład autofagia może zapobiegać gromadzeniu się uszkodzonych części komórek, co jest czynnikiem ryzyka wielu nowotworów. Może to pomóc w zapobieganiu wzrostowi komórek nowotworowych.

Badania na zwierzętach stwierdzają, że post na czczo pomaga w promowaniu autofagii. Badania na zwierzętach pokazują również, że autofagia może pomóc w wydłużeniu życia.

Post wody pomaga obniżyć ciśnienie krwi

Badania pokazują, że dłuższy medycznie nadzorowany post może pomóc osobom z wysokim ciśnieniem krwi obniżyć ciśnienie krwi. W jednym badaniu 68 osób, których poziom ciśnienia graniczył z nadciśnieniem, pościło przez blisko 14 dni pod nadzorem lekarza. Pod koniec postu 82% ludzi miało poziom ciśnienia w okolicach zdrowego poziomu (120/80 mmHg). Dodatkowo, średni spadek ciśnienia krwi wynosił 20 mmHg dla skurczowej (górna wartość) i 7 mmHg dla rozkurczowej (niższa wartość), co jest znaczące.

W innym badaniu 174 osoby na poście wodnym z wysokim ciśnieniem pościły średnio od 10 do 11 dni. Pod koniec postu 90% osób osiągnęło ciśnienie krwi niższe niż 140/90 mmHg – limitu do diagnozy wysokiego ciśnienia krwi. Dodatkowo, średni spadek skurczowego ciśnienia krwi (wartość górna) wynosił  37 mmHG.

Post wody może poprawić wrażliwość na insulinę i leptynę

Insulina i leptyna są ważnymi hormonami, które wpływają na metabolizm organizmu.  Badania pokazują, że post może sprawić, że organizm będzie bardziej wrażliwy na leptynę i insulinę. Większa wrażliwość sprawia, że ​​te hormony są bardziej skuteczne.

Na przykład, bycie bardziej wrażliwym na insulinę oznacza, że organizm jest bardziej skuteczny w zmniejszaniu poziomu cukru we krwi. Tymczasem bycie bardziej wrażliwym na leptynę może pomóc ciału w szybszym przetwarzaniu sygnałów głodu, a to z kolei może zmniejszyć ryzyko otyłości.

Post obniża ryzyko kilku przewlekłych chorób

Istnieją pewne dowody na to, że post na czczo może zmniejszyć ryzyko chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca, rak i choroby serca. W jednym badaniu 30 zdrowych dorosłych miało post wodny przez 24 godziny. Po poście mieli znacznie niższe poziomy cholesterolu i trójglicerydów we krwi – dwa czynniki ryzyka chorób serca.

Kilka badań na zwierzętach wykazało również, że post może chronić serce przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Wolne rodniki są niestabilnymi cząsteczkami, które mogą uszkadzać części komórek. Wiadomo, że odgrywają one rolę w wielu chorobach przewlekłych.

Co więcej, badania na zwierzętach wykazały, że post może tłumić geny, które pomagają w rozwoju komórek nowotworowych. Może również poprawić działanie chemioterapii.

Niebezpieczeństwa i zagrożenia związane z postami wodnymi

Chociaż poszczenie na wodzie może przynieść pewne korzyści, wiąże się z ryzykiem dla zdrowia. Oto kilka niebezpieczeństw i zagrożeń związanych z postem wody.

Utrata wagi ciała

Ponieważ woda szybko ogranicza kalorie, szybko tracimy na wadze, co nie oznacza jednak, że chudniemy tak jakbyśmy tego chcieli. W rzeczywistości badania pokazują, że można stracić około 0,9 kg każdego dnia podczas postu krótkiego 1-3 dni. Niestety, wiele z utraconej wagi może pochodzić z wody, węglowodanów, a nawet masy mięśniowej a nie z tkanki tłuszczowej o którą nam najbardziej chodzi.

Może dojść do odwodnienia

Chociaż brzmi to dziwnie krótki post może sprawić, że się odwodnimy. Dzieje się tak, ponieważ około 20 do 30% dziennego spożycia wody pochodzi z pokarmów. Jeśli pijemy taką samą ilość wody ale nie jemy, możemy nie otrzymywać wystarczającej ilości wody .

Objawy odwodnienia obejmują zawroty głowy, nudności, bóle głowy, zaparcia, niskie ciśnienie krwi i niską wydajność organizmu. Aby uniknąć odwodnienia, konieczne jest picie większej ilości wody.

Możesz cierpieć na niedociśnienie ortostatyczne

Niedociśnienie ortostatyczne  może wystąpić u osób będących na poście wodnym. Definiuje się to jako spadek ciśnienia krwi, który objawia się gdy nagle wstajemy i mamy zawroty głowy.

Jeśli podczas postu wystąpi niedociśnienie ortostatyczne, może być konieczne unikanie prowadzenia pojazdów. Zawroty głowy i ryzyko omdlenia mogą doprowadzić do wypadku. Jeśli te objawy wystąpią podczas krótkiego postu, to może oznaczać, że dłuższe posty nie są dla nas.

Post wody może pogorszyć kilka schorzeń

Osoby z następującymi schorzeniami nie powinny pościć na wodzie bez uprzedniego zasięgnięcia porady lekarza:

  • Dna moczanowa: post na czczo może zwiększyć produkcję kwasu moczowego, co stanowi czynnik ryzyka ataków dny moczanowej.
  • Cukrzyca: post może zwiększać ryzyko wystąpienia działań niepożądanych w cukrzycy typu 1 i 2.
  • Przewlekła choroba nerek: post na czczo może powodować dalsze uszkodzenia nerek u osób z przewlekłą chorobą nerek.
  • Zaburzenia odżywiania: Istnieją pewne dowody na to, że post może zachęcać do zaburzeń odżywiania, takich jak bulimia, zwłaszcza u nastolatków.
  • Zgaga: Post może wywoływać zgagę, ponieważ organizm może nadal wytwarzać dużo kwasu żołądkowego bez żadnego pożywienia.

Czy post wody pomoże spalić tłuszcz?

Post wody nie jest skutecznym sposobem spalania tłuszczu. Chociaż może to pomóc w szybkiej utracie wagi, większość wagi którą utracisz, najprawdopodobniej pochodzi z wody, węglowodanów i masy mięśniowej, a nie z tłuszczu.

Jeśli chcesz korzyści z postu, ale także chcesz schudnąć, spróbuj przerywanego postu lub postu co drugi dzień. Te posty zapewniają podobne korzyści zdrowotne, ale można je stosować znacznie dłużej, ponieważ pozwalają na jedzenie.

 

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *