Potas – objawy i skutki niedoborów, źródła pokarmowe

Potas jest ważnym elektrolitem, razem z sodem oddziałuje w celu równoważenia płynów i poziomów mineralnych w organizmie. Dlatego posiadanie niedoboru tego pierwiastka nie jest bezpieczne. Potas znajduje się we wszystkich komórkach ciała a jego poziomy są kontrolowane przez nerki. Jest niezbędny do regulacji rytmu bicia serca i impulsów nerwowych umożliwiając skurcze mięśni, zapobiega bólom mięśni, wspiera trawienie i zwiększa poziom energii w organizmie.

Jakie niesie zagrożenia niedobór potasu i jak go uniknąć?

Wiele osób w krajach rozwiniętych cierpi na niski poziom potasu. Na szczęście wiele pokarmów naturalnych zawiera potas i można przypilnować własnych poziomów tego pierwiastka poprzez odpowiednią dietę.

Jeżeli niedobór potasu jest bardzo dużo może wystąpić hipokaliemia. Objawem hipokaliemii są poważne obejmują arytmię serca, osłabienie mięśni i nietolerancję glukozy, mogą prowadzić w skrajnych przypadkach nawet do śmierci. Zwykle hipokaliemia nie jest związana ze zwykłymi niedoborami potasu w diecie. Jest związana z powikłaniami związanymi z chorobami nerek, zażywaniem moczopędnych leków.

Organizm z niedoborem potasu nie potrafi neutralizować kwasów. Powstają one podczas trawienia i metabolizmu białek roślinnych i zwierzęcych, w tym mięsa, nabiału i zbóż. Potas bilansuje te kwasy w celu utrzymania prawidłowego pH organizmu. Owoce i warzywa mają wbudowane regulatory kwasów, ale mięso i inne pokarmy zwierzęce oraz zboża nie. Zakwaszenie prowadzi do słabego trawienia, upośledzenia zdolności poznawczych, uczucia zmęczenia, niższej odporności, problemów sercem i innych potencjalnych zagrożeń.

Niedobór potasu objawia się następującymi objawami:

  • podwyższone ciśnienie krwi
  • większe ryzyko chorób serca w tym udaru
  • zwiększona wrażliwość na sód
  • ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych
  • zmęczenie i problemy z zasypianiem
  • słaba koncentracja i pamięć
  • ryzyko cukrzycy
  • utrudnione tworzenie zdrowych kości
  • osłabienie mięśni i skurcze
  • bóle stawów

Osobami które należą do grupy ryzyka zagrożonych niedoborem potasu są:

  • przyjmujący leki moczopędne
  • przyjmujący leki na nadciśnienie i choroby serca
  • chorzy na nerki lub nadnerczy
  • alkoholicy
  • cukrzycy
  • sportowcy wyczynowi
  • osoby na dietach niskokalorycznych

Potas występuje w dużych ilościach między innymi w:

  • białej fasoli
  • avokado
  • brokułach
  • bananach
  • łososiu
  • grochu
  • sardynkach
  • grejpfrutach
  • surowym mleku

Zalecane dzienne ilości spożycia potasu:

  • Niemowlęta 0-12 miesięcy: 400-700 miligramów / dzień
  • Dzieci 1-8 lat: 3,000-3,800 miligramów dziennie
  • Nastolatki w wieku 9-18 lat: 4,500-4,700 miligramów dziennie
  • Dorośli w wieku 19 lat i starsi, mężczyźni i kobiety: 4,700 miligramów dziennie
  • Kobiety w ciąży lub karmiące piersią: 5 100 miligramów dziennie

Niektórzy potrzebują potasu więcej. Do tej grupy zalicza się sportowców wyczynowych trenujących codziennie. Ze względu na większą masę mięśniową potrzebują więcej potasu aby zapewnić organizmowi skuteczny przepływ krwi i dostarczenie składników odżywczych do ważnych narządów.

Korzyści zdrowotne ze spożywania potasu

Obniża wysokie ciśnienie krwi i wspomaga pracę serca

Potas jako elektrolit pomaga kontrolować aktywność serca, która z kolei reguluje ciśnienie krwi, krążenie i rytm. Dieta bogata w sód i uboga w potas może być czynnikiem podwyższającym ciśnienie krwi, powstawania nadciśnienia i chorób sercowo-naczyniowych.

Potas w połączeniu z innymi minerałami takimi jak wapń i magnez zapobiega gromadzeniu się płynu w komórkach. Nagromadzenie tego płynu podnosi ciśnienie krwi i może powodować kołatanie serca, zwężenie tętnic, bóle w klatce piersiowej i słabe krążenie.

Wspiera zdrowy metabolizm

Potas jest potrzebny do zwiększania metabolizmu ze względu na jego odpowiedzialność za rozkładanie węglowodanów z jedzenia w użytkową energię dla naszego organizmu. Pomaga też używać aminokwasów w celu tworzenia białek budujących mięśnie. Sportowcy często po treningu wybierają pokarmy bogate w potas jak: sok pomarańczowy, banan, ziemniak w celu uzupełnienia potasu. Potas pomaga również zrównoważyć inne minerały w organizmie, które są ważne dla utrzymania mięśni jak i kości.

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości

Potas jest potrzebny do ochrony kości przed osłabieniem i skłonnością do pęknięć i złamań. W ciele potas tworzy aniony, takie jak cytrynian, które są przekształcane w wodorowęglany.

Kwasy wchodzą do organizmu pod postacią aminokwasów występujących w mięsie. Niski poziom potasu oznacza niski poziom prekursorów wodorowęglanów, kości nie są odpowiednio buforowane przez działanie kwasów sulfonowych i mogą zostać zdemineralizowane, słabe i porowate. Może to zwiększyć ryzyko powstania osteoporozy i złamań.

Wspiera układ nerwowy

Potas uczestniczy w wielu funkcjach komórkowych, ma kluczowe znaczenie dla impulsów nerwowych i elektrycznych sygnałów, na których opierają się funkcje mózgu. Niedobór potasu może powodować zmęczenie, słabą koncentrację kłopoty w uczeniu się i zapamiętywaniu oraz zmiany nastroju.

Potas jest potrzebny do prawidłowego trawienia

Działa jak elektrolit wspomagający zrównoważyć poziom wody i sodu w przewodzie pokarmowym. Niski poziom potasu może spowodować wzdęcia, zaparcia lub bóle brzucha poprzez gromadzące się płyny i powodować nierównowagę w minerałach. Potas jest częściowo odpowiedzialny za zbilansowanie ilości kwasu w żołądku, gojenie jelit i utrzymanie optymalnego poziomu pH w organizmie. Dzięki temu nasze zdrowe bakterie mogą się rozwijać i przeciwdziałać szkodliwym bakteriom obniżającym odporność.

Zapobiega zaburzeniom czynności nerek

Prawidłowy poziom potasu zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych. Według badań osoby zapadające na tą przypadłość zwykle stosują dietę z niewystarczającą zawartością potasu. Niski poziom potasu oznacza większe wydalanie wapnia wydalanego z moczem, który musi przejść najpierw przez nerki. Kamienie nerkowe są często złogami wapnia, dlatego tak ważna jest tutaj rola potasu.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *