Selen – 7 korzyści zdrowotnych wynikających z przyjmowania selenu

Selen jest niezbędnym minerałem co oznacza, że ​​musi być uzyskany poprzez dietę. Jest potrzebny tylko w małych ilościach, ale odgrywa istotną rolę w ważnych procesach w organizmie, takich jak metabolizm i funkcja tarczycy.

W tym artykule przedstawiono 7 korzyści zdrowotnych selenu, wszystkie poparte nauką.

1. Działa jako silny przeciwutleniacz

Przeciwutleniacze są związkami w żywności, które zapobiegają uszkodzeniom komórek spowodowanym przez wolne rodniki. Wolne rodniki są normalnymi produktami ubocznymi procesów, takich jak metabolizm, który występuje codziennie w twoim ciele.

Palenie tytoniu, spożywanie alkoholu i stres mogą powodować nadmiar wolnych rodników. Prowadzi to do stresu oksydacyjnego, który uszkadza zdrowe komórki. Stres oksydacyjny wiąże się z przewlekłymi chorobami, takimi jak choroba serca, choroba Alzheimera i rak, a także przedwczesne starzenie się i ryzyko udaru mózgu.

Przeciwutleniacze takie jak selen, pomagają zredukować stres oksydacyjny poprzez kontrolę liczby wolnych rodników. Działają poprzez neutralizowanie nadmiaru wolnych rodników i ochronę komórek przed uszkodzeniami spowodowanymi stresem oksydacyjnym.

2. Selen może zmniejszyć ryzyko niektórych nowotworów

Oprócz zmniejszenia stresu oksydacyjnego w organizmie, selen może pomóc zmniejszyć ryzyko niektórych nowotworów. Zostało to przypisane zdolności selenu do zmniejszania uszkodzeń DNA i stresu oksydacyjnego, wzmocnienia układu odpornościowego i niszczenia komórek nowotworowych.

Przegląd 69 badań obejmujących ponad 350 000 osób wykazał, że wysoki poziom selenu we krwi chroni przed niektórymi rodzajami raka, w tym rakiem piersi, płuc, okrężnicy i prostaty.

Ważne jest, że efekt ten był związany tylko z selenem otrzymywanym z żywności, a nie z suplementów. Jednak niektóre badania sugerują, że suplementacja selenem może zmniejszać działania niepożądane u osób poddawanych radioterapii.

Na przykład w jednym z badań stwierdzono, że doustne suplementy selenu poprawiają ogólną jakość życia i zmniejszają biegunkę wywołaną promieniowaniem u kobiet z rakiem szyjki macicy i macicy.

3. Selen może chronić przed chorobą serca

Dieta bogata w selen może pomóc zachować zdrowe serce, ponieważ niski poziom selenu wiąże się ze zwiększonym ryzykiem choroby wieńcowej. W analizie 25 badań obserwacyjnych, 50% wzrost poziomu selenu we krwi był związany z 24% redukcją choroby wieńcowej.

Może również obniżyć markery stanu zapalnego w organizmie, jeden z głównych czynników ryzyka chorób serca. Na przykład, przegląd 16 kontrolowanych badań obejmujących ponad 433 000 osób z chorobą niedokrwienną serca wykazał, że przyjmowanie suplementów selenu obniżyło poziom markera zapalnego CRP.

Dodatkowo zwiększył poziom peroksydazy glutationowej, silnego przeciwutleniacza. Oznacza to, że selen może pomóc zmniejszyć ryzyko choroby serca poprzez zmniejszenie stanu zapalnego i stresu oksydacyjnego w organizmie. Stres oksydacyjny i stany zapalne zostały powiązane z miażdżycą tętnic lub nagromadzeniem się płytki w tętnicach.

Miażdżyca może prowadzić do niebezpiecznych problemów zdrowotnych, takich jak udary, zawały serca i choroba wieńcowa. Wprowadzenie do diety pożywienia bogatego w selen to świetny sposób na ograniczenie do minimum poziomu stresu oksydacyjnego i stanu zapalnego.

4. Selen pomaga w zapobieganiu choroby Alzheimera

Choroba Alzheimera jest niszczącym stanem, który powoduje utratę pamięci i negatywnie wpływa na myślenie i zachowanie. Jest to szósta główna przyczyna śmierci w Stanach Zjednoczonych. Liczba osób z chorobą Alzheimera rośnie. Dlatego znalezienie sposobów zapobiegania tej chorobie zwyrodnieniowej jest konieczne.

Uważa się, że stres oksydacyjny bierze udział zarówno w początku, jak i w rozwoju chorób neurologicznych, takich jak choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane i choroba Alzheimera.

Kilka badań wykazało, że pacjenci z chorobą Alzheimera mają niższy poziom selenu we krwi. Ponadto niektóre badania wykazały, że selen zarówno w pożywieniu jak i suplementach może poprawić pamięć u pacjentów z chorobą Alzheimera.

W jednym z niewielkich badań ustalono, że suplementacja bogata w selen brazylijskimi orzechami poprawiła płynność słowną i inne funkcje umysłowe u pacjentów z łagodnym upośledzeniem funkcji poznawczych.

5. Selen jest ważny dla zdrowia tarczycy

Selen jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy. W rzeczywistości tkanka tarczycy zawiera większą ilość selenu niż jakikolwiek inny organ w ludzkim ciele.

Ten potężny minerał pomaga chronić tarczycę przed uszkodzeniami oksydacyjnymi, a także odgrywa istotną rolę w produkcji hormonów tarczycy. Zdrowie tarczycy jest ważne, ponieważ reguluje metabolizm i kontroluje wzrost i rozwój w organizmie.

Niedobór selenu związany jest z chorobami tarczycy takimi jak Hashimoto, rodzaj niedoczynności tarczycy, w której układ odpornościowy atakuje tarczycę.

Badanie obserwacyjne ponad 6000 osób wykazało, że niski poziom selenu w surowicy wiązał się ze zwiększonym ryzykiem autoimmunologicznego zapalenia tarczycy i niedoczynności tarczycy. Ponadto niektóre badania wykazały, że suplementy selenu mogą być korzystne dla osób, u których zdiagnozowano chorobę Hashimoto.

W jednym z przeglądów stwierdzono, że przyjmowanie suplementów selenu codziennie przez trzy miesiące skutkowało niższymi przeciwciałami tarczycy. Doprowadziło to również do poprawy nastroju i ogólnego samopoczucia u pacjentów z chorobą Hashimoto.

6. Selen zwiększa system odpornościowy

Układ odpornościowy utrzymuje ciało w zdrowiu, identyfikując i zwalczając potencjalne zagrożenia. Należą do nich bakterie, wirusy i pasożyty.

Selen odgrywa ważną rolę w zdrowiu układu odpornościowego . Ten przeciwutleniacz pomaga obniżyć stres oksydacyjny w organizmie, co zmniejsza stan zapalny i zwiększa odporność.

Badania wykazały, że podwyższony poziom selenu w krwi wiąże się ze zwiększoną odpowiedzią immunologiczną. Z drugiej strony wykazano, że niedobór wpływa negatywnie na komórki odpornościowe i może prowadzić do wolniejszej odpowiedzi immunologicznej.

W badaniach wykazano także niedobór zwiększonego ryzyka zgonu i progresji choroby u osób z HIV, podczas gdy suplementy okazały się prowadzić do mniejszej liczby hospitalizacji i poprawy objawów u tych pacjentów.

Dodatkowo, suplementy selenu mogą pomóc wzmocnić układ odpornościowy u pacjentów z grypą, gruźlicą i wirusowym zapaleniem wątroby typu C.

7. Selen może pomóc zmniejszyć objawy astmy

Astma jest przewlekłą chorobą atakującą drogi oddechowe, które przenoszą powietrze do płuc. Te drogi oddechowe ulegają stanom zapalnym i zaczynają zwężać się, powodując objawy takie jak świszczący oddech, duszność, ucisk w klatce piersiowej i kaszel. Astma wiąże się ze zwiększonym poziomem stresu oksydacyjnego i stanu zapalnego w organizmie.

Ze względu na zdolność selenu do obniżania stanu zapalnego w organizmie niektóre badania sugerują, że ten minerał może skutecznie redukować objawy związane z astmą. Badania sugerują, że ludzie cierpiący na astmę mają niższy poziom selenu we krwi.

W rzeczywistości jedno z badań wykazało, że pacjenci z astmą oskrzelową z wyższym poziomem selenu we krwi mają lepsze działanie płuc niż pacjenci z niższymi poziomami. Suplementy selenu mogą być również korzystne w zmniejszaniu objawów związanych z astmą.

Na przykład, jedno z badań wykazało, że pacjenci z astmą przyjmujący 200 mcg selenu dziennie zmniejszali stosowanie leków kortykosteroidowych stosowanych do kontrolowania ich objawów.

Najlepsze źródła pokarmowe selenu

Na szczęście istnieje wiele zdrowych produktów spożywczych bogatych w selen. Poniższe produkty to świetne źródła: (RDI dzienne zapotrzebowanie)

  • Orzechy brazylijskie: 137% RDI w 5 gramach
  • Halibut: 106% RDI w porcji 159 gramów
  • Ostrygi: 77% RDI w 85 gramach
  • Nasiona słonecznika: 62% RDI w 56 gramach
  • Grzyby Shiitake: 51% wartości RDI w 1 filiżance (145 gramów)
  • Kurczak: 50% RDI w 140 gramach
  • Jaja: 44% RDI w 2 dużych jajach
  • Sardynki: 36% w 4 sardynkach

Ilość selenu w żywności pochodzenia roślinnego może się różnić w zależności od zawartości selenu w glebie, w której były uprawiane. Stężenia selenu w uprawach zależą w dużej mierze od tego, gdzie są uprawiane.

Na przykład jedno badanie wykazało, że stężenie selenu w orzechach brazylijskich różniło się znacznie w zależności od regionu. Podczas gdy pojedynczy orzech brazylijski z jednego regionu zapewniał do 288% zalecanego spożycia, inne dostarczały jedynie 11%.

Dlatego ważne jest, aby spożywać zróżnicowaną dietę, która zawiera więcej niż jedno dobre źródło tego ważnego minerału.

Niebezpieczeństwa wynikające z nadmiernego spożycia selenu

Chociaż selen jest niezbędny dla zdrowia, pozyskanie zbyt dużej ilości może być niebezpieczne. W rzeczywistości spożycie dużych dawek selenu może być toksyczne, a nawet śmiertelne.

Chociaż toksyczność selenu jest rzadka, ważne jest aby pozostawać w pobliżu zalecanej dawki 55 mcg na dobę i nigdy nie przekraczać dopuszczalnego górnego limitu 400 mcg na dobę.

Orzechy brazylijskie zawierają bardzo dużą ilość selenu. Spożywanie zbyt dużej ilości może prowadzić do toksyczności selenu. Toksyczność jest jednak bardziej prawdopodobna w przypadku przyjmowania suplementów niż jedzenia posiłków zawierających selen.

Oznaki toksyczności selenu obejmują:

  • wypadanie włosów
  • zawroty głowy
  • nudności
  • wymioty
  • zaczerwienienie twarzy
  • drżenie
  • ból mięśni

W ciężkich przypadkach ostra toksyczność selenu może prowadzić do poważnych objawów jelitowych i neurologicznych, ataku serca, niewydolności nerek i śmierci.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *