Selen – właściwości, suplementacja, nadmiar i niedobór

Selen to minerał śladowy występujący naturalnie w glebie, który pojawia się w niektórych źródłach pokarmowych, w wodzie również występują niewielkie ilości selenu. Jest bardzo ważnym minerałem dla naszego organizmu. Zwiększa odporność, bierze udział w aktywności przeciwutleniającej, chroni przed wolnymi rodnikami, stanami zapalnymi i ma kluczową rolę w utrzymaniu zdrowego metabolizmu.

Według badań spożywanie selenu ma działanie przeciwwirusowe, ma wpływ na płodność u mężczyzn i kobiet, zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych, autoimmunologicznych i tarczycy.

Jakie korzyści daje nam selen?

Selen oprócz właściwości antyoksydacyjnych poprawia przepływ krwi. Selen przynosi korzyści organizmowi poprzez potencjalną pomoc w zapobieganiu powszechnym formom raka, zwalczaniu wirusów, ochronie przed chorobami serca i spowolnieniu objawów skorelowanych z innymi chorobami jak np. astmą.

Najlepszymi źródłami selenu jest nieprzetworzona termicznie naturalna żywność, ze względu na niszczące działanie temperatury na selen.

Działa jako przeciwutleniacz i chroni przed stresem oksydacyjnym i nowotworami

Selen ma działanie synergistyczne z innymi przeciwutleniaczami jak witamina E, umożliwiając organizmowi zwalczanie stresu oksydacyjnego i obronę przed nowotworami gruczołu krokowego i okrężnicy. Selen jest potrzebny do zwalczania oksydacyjnej degradacji komórek i ochrony przed mutacjami i uszkodzeniami DNA, które mogą powodować choroby.

Według badań selen jest również skuteczny w zmniejszaniu ryzyka zachorowalności na nowotwory w wątrobie, prostacie, jelicie grubym i płucach.

Działanie selenu polega na przechodzeniu do jądra komórki, w której przechowywane są DNA i genom znajdując tam uszkodzenia. Przywiązuje się do ochronnych przeciwutleniaczy takich jak glutation a następnie redukuje i naprawia DNA, które pozostawione bez kontroli mogą prowadzić do mutacji komórek nowotworowych i wzrostu guza.

Selen aktywuje selenoproteiny i pomaga przeciwutleniaczom najlepiej wykonywać swoją pracę. Działanie na nowotwory jest nie tylko protekcyjne ale przyczynia się także do spowolnienia istniejącej progresji nowotworu i wzrostu guza.

Badania wykazały, że wysoka dawka 200mg selenu dziennie może być skuteczna w ochronie DNA i ochronie przeciwrakowej komórek.

Poprawia przepływ krwi i obniża ryzyko chorób serca

Niskie stężenie selenu w organizmie wiąże się ze zwiększonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych. W badaniach obserwacyjnych stężenia selenu były odwrotnie proporcjonalne do ryzyka choroby wieńcowej.

Reguluje funkcję tarczycy

Badania wykazują związek między niedoborem selenu a metabolizmem tarczycy. Selen działa jako katalizator w produkcji aktywnych hormonów tarczycy. Tarczyca reguluje wiele ważnych codziennych funkcji organizmu, apetyt, sen, temperaturę, wagę, energię i inne.

Niedobór selenu jest skorelowany z problemami wewnątrz tarczycy i tym jak syntetyzuje prawidłowo hormony. Dlatego obserwuje się coraz częściej znaczącą rolę suplementacji selenem w leczeniu zaburzeń autoimmunologicznych i tarczycy. Selen reguluje wytwarzanie reaktywnego tlenu w gruczole i chroni go przed przeciwciałami, które wywołują chorobę tarczycy. Z tego powodu są prowadzone badania nad pomocą selenu w chorobie Hashimoto czy choroba Gravesa

Pomaga zmniejszać objawy astmy

Badania wykazały, że chorzy na astmę mogą mieć niższy poziom selenu. Przyjmowanie suplementów z selenem zmniejszało nasilenie objawów chorobowych astmy. Potrzebne są jednak dodatkowo badania aby ustalić jakie jest działanie selenu na płuca.

Zwiększa płodność u mężczyzn

Selen jest niezbędny w prawidłowej ruchliwości plemników, a także zwiększa przepływ krwi. Są to dwa kluczowe warunki zwiększające płodność. Wydaje się, że zarówno niski jak i za wysoki poziom selenu może mieć negatywny wpływ na liczbę plemników dlatego ważne jest nie przekraczanie odpowiednich dawek.

Niektóre badania pokazują, że selen może zmniejszyć ryzyko poronień.

Najlepsze źródła pokarmowe selenu:

  • orzechy brazylijskie
  • jaja
  • nasiona słonecznika
  • wątroba
  • tuńczyk
  • śledź
  • pierś z kurczaka
  • łosoś
  • grzyby
  • nasiona chia

Przyczyny niedoboru selenu

Zawartość selenu w glebie jest bardzo zróżnicowana i zależna od lokalizacji. Część Europy i Afryki ma gleby o niskiej zawartości selenu przez co populacje żyjące na tych terenach mogą mieć niedobory z tego powodu.

Jak sprawdzić czy mamy niedobory selenu?

Aby sprawdzić aktualny poziom selenu można wykonać badanie krwi lub analizę włosa. Jednak badania te nie są bardzo dokładne niestety.

Skutki uboczne nadmiaru selenu

W normalnych dawkach selen nie ma negatywnych skutków ubocznych. Przedawkowanie selenu wywołuje takie reakcje jak nieświeży oddech, gorączka, nudności i komplikacje wątrobowe lub nawet przy bardzo wysokich poziomach problemy z sercem i nerkami.

W normalnych dawkach selen zwykle nie ma negatywnych skutków ubocznych.

Selen może również wchodzić w interakcje z innymi lekami i suplementami. Należą do nich:

  • leki zobojętniające
  • leki do chemioterapii
  • kortykosteroidy
  • niacyna
  • statyny obniżające stężenie cholesterolu
  • pigułki antykoncepcyjne

Źródła: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *