Suplement PQQ: wzmocnienie mózgu, przedłużenie życia

Większość ludzi jest całkowicie nieświadomych istnienia suplementu PQQ, nie mówiąc już o mnóstwie korzyści zdrowotnych, które może zapewnić. Oprócz zwiększania poziomu energii, wstępne badania sugerują, że związek ten może również pomóc w zapobieganiu chorobom, zmniejszyć stres oksydacyjny, a nawet działać jako naturalny środek nasenny.

Dostępny w sklepach zdrowia i aptekach na całym świecie w formie dodatku, można go znaleźć również na talerzu w niektórych pokarmach. Oto co trzeba wiedzieć o tym związku mającym wpływ na zdrowie oraz o tym, jak można go umieścić w swojej diecie.

Czym jest PQQ i co robi w naszym organizmie?

Chinon pirolochinoliny, znany również jako PQQ, jest związkiem naturalnie występującym w glebie i w pewnej żywności, która prawdopodobnie pomaga w tworzeniu nowych komórek mitochondrialnych. Jest również produkowany naturalnie w naszym ciele z innych aminokwasów i znajduje się w naszych tkankach i płynach ustrojowych.

Może przynieść pewne poważne korzyści, jeśli chodzi o energię, ponieważ mitochondria działają jak bateria komórki i są odpowiedzialne za wytwarzanie energii. W rzeczywistości często można znaleźć PQQ i koenzym Q10 połączone w suplementach, które mają na celu zwiększenie poziomu energii i wydłużenie czasu życia.

Ma również właściwości przeciwutleniające i uważa się, że przyjmowanie suplementu pomaga zmniejszyć stan zapalny, zwiększyć sprawność mózgu, a nawet obniża poziom cholesterolu – a także zapewnia szereg innych ważnych korzyści zdrowotnych.

Korzyści z PQQ

  1. Łagodzi zapalenie
  2. Poprawia funkcję mózgu
  3. Redukuje stres oksydacyjny
  4. Może wydłużyć życie
  5. Wspomaga funkcję mitochondrialną
  6. Obniża poziom cholesterolu
  7. Poprawia sen

1. PQQ łagodzi zapalenie

Ostry stan zapalny to normalna reakcja układu odpornościowego, która pomaga zwalczać obcych najeźdźców i zmniejszać ryzyko infekcji. Z drugiej strony, przewlekłe zapalenie może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie. W rzeczywistości uważa się, że stan zapalny leży u podstaw choroby i może przyczyniać się do chorób przewlekłych, takich jak rak, choroby serca i cukrzyca.

Ma właściwości przeciwutleniające, które mogą pomóc w neutralizacji szkodliwych wolnych rodników,  aby zapobiec uszkodzeniu komórek i stanom zapalnym. W rzeczywistości, badania opublikowane w  Journal of Nutritional Biochemistry  wykazały, że suplementacja spowodowała znaczne obniżenie wielu markerów stanu zapalnego po zaledwie trzech dniach. W badaniach pięciu mężczyzn i pięć kobiet wypiło napój o smaku owocowym, który został uzupełniony o PQQ, co spowodowało potencjalne zmiany potencjału przeciwutleniającego.

2. PQQ poprawia funkcję mózgu

Chociaż wiele osób zaczyna przyjmować suplement PQQ, który ma na celu zwalczanie zmęczenia i zwiększanie poziomu energii, niektóre badania wykazały, że może również mieć korzystny wpływ na sprawność mózgu.

Badanie przeprowadzone w 2016 roku wykazało, że suplement był w stanie zwiększyć przepływ krwi do mózgu, co może pomóc chronić przed osłabieniem funkcji poznawczych i otępieniem u osób starszych. W randomizowanym, kontrolowanym placebo, podwójnie zaślepionym badaniu przeprowadzonym w Japonii, 41 zdrowych osób w podeszłym wieku otrzymywało doustny suplement PQQ lub placebo przez 12 tygodni. Ostatecznie naukowcy doszli do wniosku, że „wyniki sugerują, że PQQ może zapobiegać zmniejszeniu funkcji mózgu u osób w podeszłym wieku, zwłaszcza w zakresie uwagi i pamięci roboczej”.

Podobnie badanie na zwierzętach opublikowane w  Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition wykazało, że pomógł zapobiegać neurodegeneracji i poprawie pamięci u szczurów dzięki jego zdolności do zmniejszania uszkodzeń oksydacyjnych w komórkach.

3. PQQ redukuje stres oksydacyjny

Ma silne właściwości antyoksydacyjne, które mogą pomóc chronić komórki przed stresem oksydacyjnym i uszkodzeniami powodowanymi przez nagromadzenie szkodliwych wolnych rodników. Może to przynieść daleko idące korzyści, ponieważ badania pokazują, że przeciwutleniacze odgrywają centralną rolę w zdrowiu i chorobie.

Liczne badania potwierdziły jego zdolność do ochrony przed stresem oksydacyjnym. Jedno badanie z użyciem probówki z Uniwersytetu Hokkaido w Japonii wykazało, że PQQ pomógł zapobiec śmierci komórek neuronowych spowodowanej stresem oksydacyjnym, co może potencjalnie przynieść korzyści zaburzeniom neurologicznym, takim jak choroba Parkinsona. Inne badanie na zwierzętach wykazało, że PQQ może zmniejszać ryzyko osteoporozy poprzez hamowanie uszkodzenia DNA, zmniejszanie śmierci komórek i blokowanie stresu oksydacyjnego u myszy.

4. Może przedłużyć żywotność

Imponujące jest to, że niektóre badania wykazały, że przyjmowanie suplementu PQQ może przynieść korzyści wykraczające poza zdrowie mózgu, zapobieganie chorobom i produkcję energii. W rzeczywistości, obiecujące nowe badania pokazują, że może nawet działać jako przedłużacz życia, aby pomóc żyć dłużej.

Jest integralną częścią funkcji mitochondriów, które mogą brać udział w kontrolowaniu zarówno długowieczności, jak i procesu starzenia. Jedno z badań na zwierzętach opublikowane w  Experimental Gerontology faktycznie wykazało, że suplementacja PQQ była w stanie zmniejszyć stres oksydacyjny i zwiększyć długowieczność.

Należy jednak pamiętać, że obecne badania ograniczają się do badań na probówkach i badaniach na zwierzętach, a do oceny wpływu PQQ na długowieczność u ludzi potrzebne są dalsze badania.

5. Promuje funkcję mitochondrialną

Jedną z głównych zalet PQQ jest jego wpływ na mitochondria, które dostarczają energii komórkom. W rzeczywistości często jest on łączony z innymi substancjami zwiększającymi energię, takimi jak koenzym Q10, aby wspomóc zdrowie mitochondrium.

Działa poprzez stymulację biogenezy mitochondrialnej lub produkcję nowych komórek mitochondrialnych. Według badania na zwierzętach opublikowanego w  PLoS One, niedobór PQQ może faktycznie zaburzyć funkcję mitochondrialną. Objawy dysfunkcji mitochondriów mogą obejmować zmniejszenie wzrostu, osłabienie mięśni, problemy neurologiczne, problemy żołądkowo-jelitowe i zwiększone ryzyko zakażenia.

6. Obniża poziom cholesterolu

Cholesterol to woskowata substancja występująca w całym ciele, która jest absolutnie niezbędna dla zdrowia. Stanowi fundament błon komórkowych i jest używany do produkcji hormonów, rozpuszczalnych w tłuszczach witamin i kwasów żółciowych. Jednakże, posiadanie zbyt dużej ilości cholesterolu może spowodować zapchanie naczyń krwionośnych, zmuszając serce do cięższej pracy, aby pompować krew i zwiększając ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

Niektóre badania sugerują, że przyjmowanie suplementu PQQ może pomóc w utrzymaniu poziomu cholesterolu we krwi, aby zmniejszyć ryzyko chorób serca. Na przykład badanie przeprowadzone w Japonii wykazało, że suplementacja solą sodową pirolidochinoliny chinonu znacząco obniżyła poziom złego cholesterolu LDL u 29 osób dorosłych.

7. PQQ poprawia sen

Jeśli ciągle się budzisz i nadal czujesz się całkowicie wyczerpany, PQQ może ci pomóc. Wykazano, że nie tylko poprawia jakość snu, ale może również pomóc zasnąć i dłużej spać.

W jednym z badań opublikowanych w  Funkcjonalnej żywności w zdrowiu i chorobie, przyjmowanie PQQ przez osiem tygodni poprawiło jakość snu, w tym długość snu, senność podczas przebudzenia i ilość czasu potrzebnego do spania, u 17 osób dorosłych.

PQQ – źródła w żywności

Chociaż jest dostępny w formie suplementu, możemy również pozyskać go z naturalnych źródeł żywności. Występuje w większości produktów spożywczych, ale zawartość jest szczególnie wysoka w niektórych rodzajach owoców i warzyw, a także w niektórych produktach fermentowanych, takich jak natto i miso.

Oto niektóre z najlepszych źródeł PQQ w diecie:

  • natto
  • pietruszka
  • zielony pieprz
  • kiwi
  • papaja
  • szpinak
  • marchewka
  • miso
  • ziemniak
  • słodki ziemniak
  • kapusta
  • banan
  • pomidor
  • żółtko jaja
  • pomarańcza
  • seler

Kto powinien przyjmować PQQ w formie suplementu? Zalecane dawkowanie

Jeśli zależy Ci na poprawie zdrowia, zapobieganiu chorobom przewlekłym i zwiększaniu poziomu energii, konieczne jest zwiększenie spożycia PQQ. Najlepiej można to zrobić, po prostu zmieniając dietę i dodając do niej więcej pokarmów bogatych w PQQ, takich jak natto, kiwi i pietruszkę. Jeśli chcesz zwiększyć swoje spożycie, możesz również rozważyć wzięcie suplementu.

Należy pamiętać, że nie ma jeszcze ustalonej dawki PQQ, ale niektóre badania wskazują, że może to być dawka tak niska jak 2 miligramy. Większość suplementów znajduje się jednak w dawkach pomiędzy 20-40 miligramów, co dla większości osób jest uważane za bezpieczne i skuteczne. Zacznij od mniejszej i powoli zwiększaj dawkę, aby ocenić swoją tolerancję.

Wykazano, że wysokie dawki PQQ powodują negatywne skutki uboczne w badaniach na zwierzętach, z których jedno badanie wykazało, że 11,5 miligrama na kilogram masy ciała miało toksyczny wpływ na nerki u szczurów. Unikaj stosowania bardzo wysokich dawek, aby zapobiec potencjalnym negatywnym konsekwencjom zdrowotnym.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *