Wątroba – 11 pokarmów mających zbawienny wpływ na jej zdrowie

Wątroba jest siłą napędową organizmu. Wykonuje szereg podstawowych zadań od produkcji białek, cholesterolu i żółci po przechowywanie witamin, minerałów, a nawet węglowodanów. Rozkłada także toksyny takie jak alkohol, leki i naturalne produkty uboczne przemiany materii. Utrzymywanie dobrej kondycji wątroby jest ważne dla zachowania zdrowia.

W tym artykule wymieniono 11 najlepszych pokarmów do utrzymania w zdrowiu wątroby.

1. Kawa

Kawa jest jednym z najlepszych napojów, które można wypić aby wspomóc zdrowie wątroby. Badania wykazały, że picie kawy chroni wątrobę przed chorobą nawet u tych, którzy już mają problemy z tym narządem. Na przykład badania wielokrotnie wykazały, że picie kawy zmniejsza ryzyko marskości wątroby lub trwałego uszkodzenia wątroby u osób z przewlekłą chorobą wątroby.

Picie kawy może również zmniejszać ryzyko rozwoju typowego nowotworu wątroby i ma pozytywny wpływ na choroby wątroby i stany zapalne. Związane jest to nawet z mniejszym ryzykiem zgonu u osób z przewlekłą chorobą wątroby, przy czym największe korzyści obserwuje się u tych, którzy piją co najmniej trzy filiżanki dziennie.

Korzyści te wydają się wynikać z jej zdolności do zapobiegania gromadzeniu się tłuszczu i kolagenu, dwóch głównych czynników choroby wątroby. Kawa zmniejsza również stan zapalny i zwiększa poziom antyutleniacza glutationu. Przeciwutleniacze neutralizują szkodliwe wolne rodniki, które są wytwarzane naturalnie w organizmie i mogą uszkadzać komórki.

Podczas gdy kawa ma wiele zalet zdrowotnych, twoja wątroba w szczególności podziękuje Ci za poranną filiżankę.

2. Herbata

Herbata jest powszechnie uważana za korzystną dla zdrowia, ale dowody wykazały, że może ona mieć szczególne korzyści dla wątroby. Jedno z dużych japońskich badań wykazało, że picie 5-10 filiżanek zielonej herbaty dziennie wiązało się z poprawą wskaźników wątrobowych we krwi.

W mniejszym badaniu u pacjentów z stłuszczeniami niealkoholowymi  wątroby  stwierdzono, że picie zielonej herbaty bogatej w antyoksydanty przez 12 tygodni poprawiło poziom enzymów wątrobowych, a także może zmniejszyć stres oksydacyjny i złogi tłuszczu w wątrobie.

W innym przeglądzie stwierdzono, że ludzie, którzy pili zieloną herbatę rzadziej zachorują na raka wątroby. Najniższe ryzyko zaobserwowano u osób, które wypijały cztery lub więcej filiżanek dziennie. Wiele badań na myszach i szczurach wykazało również korzystne działanie wyciągów z czarnej i zielonej herbaty.

Na przykład jedno z badań na myszach wykazało, że ekstrakt z czarnej herbaty odwrócił wiele negatywnych skutków diety wysokotłuszczowej na wątrobie, jak również poprawił markery krwi w wątrobie.

3. Grejpfrut

Grejpfrut zawiera przeciwutleniacze, które naturalnie chronią wątrobę. Dwa główne przeciwutleniacze zawarte w grejpfrutach to naringenina i naringin. Kilka badań na zwierzętach wykazało, że oba pomagają chronić wątrobę przed uszkodzeniem. Wiadomo, że działanie ochronne grejpfrutów występuje na dwa sposoby – poprzez zmniejszenie stanu zapalnego i ochronę komórek.

Badania wykazały również, że te przeciwutleniacze mogą zmniejszać rozwój zwłóknienia wątroby szkodliwego stanu, w którym nadmierna tkanka łączna gromadzi się w wątrobie. Zazwyczaj wynika to z przewlekłego stanu zapalnego.

Ponadto u myszy karmionych dietą wysokotłuszczową, naringenina zmniejszała ilość tłuszczu w wątrobie i zwiększała liczbę enzymów niezbędnych do spalania tłuszczu, co może pomóc w zapobieganiu gromadzeniu się nadmiaru tłuszczu.

Na koniec wykazano, że u szczurów naringina poprawia zdolność metabolizowania alkoholu i przeciwdziała niektórym negatywnym skutkom alkoholu. Jak dotąd nie badano wpływu samego grejpfruta lub samego soku grejpfrutowego, a jedynie jego poszczególnych składników. Ponadto prawie wszystkie badania dotyczące przeciwutleniaczy w grejpfrutach przeprowadzono na zwierzętach.

Niemniej jednak, obecne dowody wskazują na to, że grejpfruty są dobrym sposobem na utrzymanie zdrowej wątroby poprzez zwalczanie uszkodzeń i stanów zapalnych.

4. Borówki i żurawiny

Borówki i żurawiny zawierają antocyjany, antyoksydanty, które nadają jagodom charakterystyczne kolory. Zostały również połączone z wieloma korzyściami zdrowotnymi. Kilka badań na zwierzętach wykazało, że cała żurawina i jagody, a także ich ekstrakty lub soki, mogą pomóc w utrzymaniu zdrowej wątroby.

Spożywanie tych owoców przez 3-4 tygodnie chroniło wątrobę przed uszkodzeniem. Dodatkowo jagody poprawiły odpowiedź komórek immunologicznych i enzymów antyoksydacyjnych.

Inny eksperyment wykazał, że typy przeciwutleniaczy powszechnie występujące w owocach spowalniają rozwój zmian i zwłóknienia, rozwój tkanki bliznowatej w wątrobie szczurów.

Co więcej wykazano, że wyciąg z borówki hamuje wzrost ludzkich komórek raka wątroby w badaniach z użyciem probówek. Jednak potrzeba więcej badań aby określić, czy ten efekt można powtórzyć w organizmie człowieka.

Sprawienie by te jagody stały się regularną częścią diety to dobry sposób, aby upewnić się, że wątroba otrzymuje dawkę przeciwutleniaczy, których potrzebuje aby zachować zdrowie.

5. Winogrona

Winogrona szczególnie czerwone i fioletowe, zawierają wiele korzystnych związków roślinnych. Najbardziej znanym jest resweratrol, który ma szereg zalet zdrowotnych. Wiele badań na zwierzętach wykazało, że winogrona i sok z winogron mogą korzystnie wpływać na wątrobę.

Badania wykazały, że mogą przynosić różne korzyści, w tym obniżanie stanu zapalnego, zapobieganie uszkodzeniom i zwiększanie poziomu przeciwutleniaczy. Niewielkie badanie na ludziach wykazało, że suplementacja ekstraktem z pestek winogron przez trzy miesiące poprawiła czynność wątroby. Ponieważ jednak ekstrakt z pestek winogron jest skoncentrowaną formą, możesz nie widzieć takich samych efektów ze spożywania całych winogron. Niemniej jednak szeroki zakres dowodów z badań na zwierzętach i niektórych na ludziach sugeruje, że winogrona są pokarmem bardzo przyjaznym dla wątroby.

6. Opuncja

Opuncja znana pod nazwą naukową jako Opuntia ficus-indica, jest popularnym rodzajem jadalnego kaktusa. Jego owoce i sok są najczęściej spożywane. Od dawna jest stosowana w medycynie tradycyjnej na leczenie wrzodów, ran, zmęczenia i chorób wątroby. Badanie przeprowadzone w 2004r. u 55 osób wykazało, że ekstrakt z tej rośliny zmniejszył objawy kaca.

Uczestnicy doświadczyli mniej nudności, suchości w jamie ustnej i braku apetytu i byli o połowę mniej podatni na kaca, jeśli spożyli ekstrakt przed piciem alkoholu, który jest detoksyfikowany przez wątrobę. W badaniu stwierdzono, że te efekty wynikają ze zmniejszenia stanu zapalnego, który często występuje po wypiciu alkoholu.

Inne badanie na myszach wykazało, że spożywanie ekstraktu z opuncji pomaga normalizować poziom enzymów i cholesterolu, gdy jest spożywany w tym samym czasie co pestycyd o którym wiadomo, że jest szkodliwy dla wątroby. Kolejne badania wykazały podobne wyniki.

Nowsze badanie na szczurach miało na celu określenie skuteczności soku opuncji zamiast jej ekstraktu w zwalczaniu negatywnych skutków działania alkoholu. Badanie to wykazało, że sok zmniejszył ilość uszkodzeń oksydacyjnych i uszkodzenia wątroby po spożyciu alkoholu i pomógł utrzymać poziom antyoksydantów.

Konieczne są dalsze badania na ludziach, szczególnie przy użyciu owocu opuncji i soku, a nie ekstraktu. Niemniej jednak dotychczasowe badania wykazały, że kolczasta gruszka ma pozytywny wpływ na wątrobę.

7. Sok z buraków

Sok z buraków to źródło azotanów i przeciwutleniaczy zwanych betalainami, które mogą korzystnie wpływać na zdrowie serca i zmniejszać uszkodzenia oksydacyjne i stany zapalne.

Należy zakładać, że samo jedzenie buraków będzie miało podobne skutki zdrowotne. Jednak większość badań wykorzystuje sok z buraków.  Kilka badań na szczurach wykazało, że sok z buraków redukuje uszkodzenia oksydacyjne i stany zapalne w wątrobie, a także zwiększa naturalną aktywność enzymów detoksykacyjnych.

8. Warzywa kapustne

Warzywa kapustne takie jak brukselka, brokuły, kalafior, znane są z wysokiej zawartości błonnika i charakterystycznego smaku. Są również bogate w korzystne związki roślinne.

Badania na zwierzętach wykazały, że brukselka i ekstrakt z kiełków brokułów zwiększają poziom enzymów detoksykacyjnych i chronią wątrobę przed uszkodzeniem. Badanie na ludzkich komórkach wątroby wykazało, że efekt ten utrzymywał się nawet wtedy, gdy brukselki były gotowane.

Niedawne badania przeprowadzone na mężczyznach ze stłuszczeniem wątroby wykazały, że ekstrakt z kiełków brokułów bogaty w korzystne związki roślinne, poprawiał poziom enzymów wątrobowych i zmniejszał stres oksydacyjny. W tym samym badaniu stwierdzono, że ekstrakt z kiełków brokułów zapobiegał niewydolności wątroby u szczurów.

Badania na ludziach są ograniczone. Ale do tej pory warzywa z rodziny krzyżowych wyglądają obiecująco jako korzystny pokarm dla zdrowia wątroby.

9. Orzechy

Orzechy są bogate w tłuszcze, składniki odżywcze – w tym przeciwutleniacz witaminę E – oraz korzystne związki roślinne. Ta kompozycja jest odpowiedzialna za kilka korzyści zdrowotnych, szczególnie dla zdrowia serca, ale potencjalnie także dla wątroby.

Sześciomiesięczne badanie obserwacyjne u 106 osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby potwierdziło, że jedzenie orzechów było związane z poprawą poziomu enzymów wątrobowych.

Co więcej, drugie badanie obserwacyjne wykazało, że mężczyźni, którzy jedli małe ilości orzechów i nasion, mieli wyższe ryzyko rozwoju stłuszczenia niż mężczyźni, którzy jedli duże ilości orzechów i nasion.

Podczas gdy potrzebnych jest więcej badań wysokiej jakości, wstępne dane wskazują, że orzechy stanowią ważną grupę żywnościową dla zdrowia wątroby.

10. Tłuste ryby

Tłuste ryby zawierają kwasy tłuszczowe omega-3 , które są zdrowymi tłuszczami, które zmniejszają zapalenie i są związane z niższym ryzykiem chorób serca. Tłuszcze znajdujące się w tłustych rybach są również korzystne dla wątroby. W rzeczywistości badania wykazały, że pomagają zapobiegać tworzeniu się tłuszczu, utrzymują normalny poziom enzymów, zwalczają stany zapalne i poprawiają insulinooporność.

Chociaż spożycie tłustych ryb bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3 wydaje się być korzystne dla wątroby, dodawanie do diety większej ilości tłuszczów omega-3 nie jest jedyną rzeczą do rozważenia. Stosunek omega-3 do omega-6  jest istotny. Większość przekracza zalecenia dotyczące spożycia tłuszczów omega-6, które znajdują się w wielu olejach roślinnych. Stosunek kwasów omega-6 do omega-3, jeśli jest zbyt wysoki, może sprzyjać rozwojowi choroby wątroby. Dlatego też dobrze jest ograniczyć spożycie tłuszczów omega-6.

11. Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek jest uważana za zdrowy tłuszcz ze względu na wiele korzyści zdrowotnych, w tym pozytywny wpływ na serce i zdrowie metaboliczne. Ma jednak również pozytywny wpływ na wątrobę.

Jedno małe badanie z udziałem 11 osób z niealkoholowym stłuszczeniem wątroby wykazało, że spożywanie jednej łyżeczki (6,5 ml) oliwy dziennie poprawiło poziom enzymów wątrobowych i poziom tłuszczu. Podniosła również poziom białka związanego z dodatnimi efektami metabolicznymi. Uczestnicy mieli również mniejszą akumulację tłuszczu i lepszy przepływ krwi w wątrobie.

Kilka ostatnich badań wykazało podobny wpływ spożycia oliwy z oliwek na ludzi, w tym mniejszą ilość tłuszczu w wątrobie, lepszą wrażliwość na insulinę i zwiększone stężenie enzymów wątrobowych we krwi.

Kumulacja tłuszczu w wątrobie jest częścią pierwszego etapu choroby wątroby. Dlatego też, pozytywny wpływ oliwy z oliwek na tłuszcz z wątroby, a także inne aspekty zdrowia, czynią ją cenną częścią zdrowej diety.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *