Witamina B12 – kobalamina – właściwości, działanie, skutki niedoborów

Witamina B12 i objawy niedoboru

Witamina B12 i jej niedobory jak pokazują badania z 2004 roku są poważnym problemem zdrowotnym w wielu częściach świata w tym USA, Indii, , Ameryce Środkowej, Ameryce Południowej i na niektórych obszarach Afryki.

Niedobory witaminy B12 mogą być trudne do wykrycia ze względu na powszechność objawów występujących u wielu osób jak np. uczucie zmęczenia.

Rozpoznanie niedoboru witaminy B12 opiera się na pomiarze poziomu w surowicy krwi. Są dostępne dokładniejsze opcje badań przesiewowych w celu wykrycia niedoboru ale rzadko lekarze z nich korzystają.

Ze względu na szeroką rolę w organizmie niedobór kobalaminy objawia się wieloma negatywnymi objawami:

  • uczucie ciągłego zmęczenia
  • bóle mięśni i osłabienie
  • bóle stawów
  • trudności z oddychaniem i duszności
  • zawroty głowy
  • słaba pamięć
  • niezdolność do koncentracji
  • zmiany nastroju, nasilona depresja i lęki
  • kołatanie serca
  • słabe zdrowie zębów, krwawienie dziąseł
  • problemy z trawieniem, biegunka
  • słaby apetyt
  • anemia

Jakie grupy osób są najbardziej narażone na niedobory?

Przede wszystkim osoby w podeszłym wieku, których trawienie jest upośledzone. Ludzie starsi mają mniej kwasu żołądkowego, niezbędnego do prawidłowej konwersji witaminy B12.

Ponieważ najlepszymi źródłami witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego osobami najbardziej narażonymi na jej niedobór są weganie. Dlatego zarówno weganie jak i osoby starsze powinny się suplementować witaminą B12.

Kolejną grupą w której mogą wystąpić niedobory witaminy B12 są palacze (nikotyna może blokować wchłanianie witaminy B12), alkoholicy, osoby z anemią i osoby ze wszystkimi chorobami zaburzenia trawienia jak np. chorobą Leśniowskiego-Crohna. Aby uzyskać dobre wyniki w suplementacji należy witaminę B12 spożywać z pozostałymi witaminami z grupy B najlepiej podczas posiłków.

Jakie korzyści nam daje witamina B12?

Korzystny wpływ na centralny układ nerwowy

Witamina B12 korzystnie wpływa na centralny układ nerwowy.  Utrzymuje w zdrowiu komórki nerwowe potrzebne do przekazywania sygnałów przez przekaźniki nerwowe. Pomaga w tworzeniu osłonek mielinowych komórek nerwowych.

Pomaga w utrzymaniu poziomów energii

Witamina B12 korzystnie wpływa na metabolizm, ponieważ jest potrzebna do przekształcenia węglowodanów w glukozę. Glukoza z węglowodanów jest wykorzystywana przez organizm jako forma energii dlatego osoby z niedoborami czują zmęczenie.

Zapobiega utracie pamięci i zmniejsza ryzyko chorób neurodegeneracyjnych

Niedobory witaminy B12 mogą powodować różne zaburzenia neurologiczne i psychiczne. Obniża ryzyko zapadalności na chorobę Alzheimera i demencję.

Ma zdolność regulacji układu nerwowego w tym zmniejsza zaburzenia nastroju. Witamina B12 jest potrzebna do prawidłowej koncentracji i procesów poznawczych takich jak uczenie się.

Odgrywa rolę w utrzymaniu zdrowego serca

Witamina B12 na wiele sposobów wpływa na zdrowie serca i naczyń. Pomaga obniżyć poziom homocysteiny we krwi, która jest uważana za jeden z głównych czynników rycyka chorób serca.

Więcej o homocysteinie przeczytasz tutaj:  Homocysteina – twój wróg

Istnieją również dowody na to, że witamina B12 pomaga kontrolować wysoki poziom cholesterolu i ciśnienia krwi. Witaminy z grupy B są wstanie kontrolować choroby miażdżycowe.

Znaczenie dla zdrowej skóry i włosów

Witamina B12 jest niezbędna dla zdrowej skóry, włosów i paznokci ze względu na dużą rolę w rozmnażaniu komórek. Witamina B12 redukuje zaczerwienienia, suchość, stany zapalne i trądzik na skórze. Może być także stosowana w przypadku łuszczycy i egzemy. Zmniejsza łamliwość włosów i wzmacnia paznokcie.

Pomoc w prawidłowym trawieniu

Witamina B12 pomaga w produkcji enzymów trawiennych, jest potrzebna do zdrowego metabolizmu i rozkładu pokarmów w żołądku. Pomaga w rozwoju zdrowych bakterii w środowisku jelitowym. Dzięki obecności pożytecznych bakterii i jednoczesnej eliminacji szkodliwych bakterii w przewodzie pokarmowym zapobiega zaburzeniom trawienia takim jak zapalna choroba jelit czy Candida.

Witamina B12 niezbędna w zdrowej ciąży.

Witamina B12 potrzebna jest do stworzenia kwasu nukleinowego  – podstawowego materiału genetycznego używanego do tworzenia ciała. Witamina B12 pomaga zmniejszyć ryzyko wad wrodzonych takich jak wady cewy nerwowej.

Pomaga zapobiegać niektórym nowotworom

Suplementacja witaminą B12 w szczególności przy akompaniamencie kwasu foliowego może obniżać ryzyko zachorowania na niektóre rodzaje nowotworów. Są to nowotwory szyjki macicy, prostaty i jelita grubego.

Pomaga wytwarzać krwinki czerwone i zapobiega anemii.

Witamina B12 jest potrzebna do uzyskania zdrowego poziomu krwinek czerwonych. Pomaga zapobiegać anemii zwanej niedokrwistością megaloblastyczną, która powoduje takie objawy jak przewlekłe zmęczenie i osłabienie.

Najlepsze źródła pokarmowe witaminy B12:

  • wołowina
  • wątroba z kurczaka
  • łosoś
  • śledź
  • makrela
  • sardynki
  • tuńczyk
  • pstrąg
  • jogurty organiczne
  • mleko surowe
  • jagnięcina

Wchłanianie witaminy B12 może być utrudnione u alkoholików i palaczy. Kolejnym czynnikiem powodującym złe wchłanianie witaminy B12 jest długotrwałe przyjmowanie antybiotyków poprzez zmniejszenie zdolności żołądka do wchłaniania witaminy. Osoby które stosowały leki kontrolujące kwasy żołądkowe powinny również zastanowić się nad suplementacją w porozumieniu ze swoim lekarzem.

Suplementacja potasu może również wpływać niekorzystnie na wchłanianie witaminy B12. Potas z pożywienia nie powinien powodować problemów.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *