Witamina B2 – ryboflawina – właściwości, działanie, skutki niedoborów

Ryboflawina czyli witamina B2 należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Pomaga organizmowi wykorzystać inne witaminy z grupy B. Witamina B2 jest zaangażowana głównie w metabolizm energetyczny. Do jej zadań należy ochrona komórek naszego ciała przed uszkodzeniami oksydacyjnymi.

Ryboflawina jest absorbowana z górnego odcinka jelita cienkiego, poprzez krew przemieszcza się do tkanek. Nadmiar ryboflawiny jest wydalany z moczem.

Objawy niedoborów ryboflawiny.

Niedobory ryboflawiny występują głównie u alkoholików. Objawami niedoboru są stany zapalne:

  • jamy ustnej,
  • gardła
  • kącików ust
  • zmiany łojotokowe skóry
  • niedokrwistość
  • migrenowe bóle głowy

Niedobór ryboflawiny wpływa na powstawanie kolagenu potrzebnego do utrzymania zdrowej skóry. Witamina B2 występuje w wielu produktach zwłaszcza pochodzenia zwierzęcego.

W jakich produktach znajdziemy ryboflawinę?

  • wątroba wołowa
  • mleko
  • naturalny jogurt
  • grzyby
  • szpinak
  • migdały
  • suszone pomidory
  • łosoś
  • jajka

Jakie korzyści zdrowotne daje nam ryboflawina?

Zapobiega bólom głowy w tym migrenom

Ryboflawina jest sprawdzoną metodą w radzeniu sobie z bolesnymi bólami migrenowymi. Badania wskazują, że witamina b2 uspokaja naczyniowe bóle głowy poprzez rozszerzenie naczyń krwionośnych w celu zwiększenia przepływu krwi. Niektórzy lekarze przepisują ryboflawinę w dużych dawkach po 400mg jako leczenie zapobiegawcze dla osób które regularnie doświadczają bólu głowy i migren. Wykazano, że regularna suplementacja ryboflawiną zmniejsza częstotliwość występowania migren i bólu głowy.

Pomaga zachować zdrowie oczu

Badania wykazały, że niedobór ryboflawiny zwiększa ryzyko występowania chorób oczu. Witamina B2 może pomóc w zapobieganiu zaburzeń wzroku takich jak zaćma czy jaskra. Osoby, które spożywają ryboflawinę mają mniej problemu ze zdrowiem oczu na starość.

W leczeniu zaburzeń wzroku, ktople ryboflawiny mogą być nakładane na rogówki pacjenta, który cierpi na jaskrę. Witamina B2 przenika przez rogówkę i zwiększa w ten sposób siłę rogówki podczas terapii światłem.

Zapobiega i wspomaga leczenie anemii.

Przyczyn niedokrwistości może być kilka: zmniejszona produkcja krwinek czerwonych, niezdolność do przenoszenia tlenu do krwi czy utrata krwi. Witamina B2 bierze udział we wszystkich tych funkcjach i pomaga zapobiegać anemii.

Ryboflawina jest niezbędna do syntezy hormonów steroidowych i wytwarzania czerwonych krwinek. Pomaga w transporcie tlenu do komórek i mobilizuje żelazo. Osoby z niedoborem ryboflawiny są narażone na wystąpienie niedokrwistości i anemii sierpowatej.  Oba te stany są skorelowane z poziomami witaminy B2. Braki mogą powodować zmęczenie, duszność, niemożność wykonywania ćwiczeń i wiele innych.

Badania sugerują również, że ryboflawina jest skuteczna w obniżaniu poziomu homocysteiny we krwi.

Utrzymuje właściwy poziom energii w organizmie

Ryboflawina metabolizuje spożywaną żywność w celu uzyskania energii i utrzymania prawidłowego funkcjonowania mózgu, nerwów, układu hormonalnego i pokarmowego. Bez odpowiedniego poziomu witaminy B2 węglowodany, tłuszcze i białka nie mogą być w sposób prawidłowy trawione i zamieniane na „paliwo” dla naszego organizmu. Ryboflawina jest potrzebna do rozbijania białek na aminokwasy a węglowodany zamienia na glukozę. Ogólnie zamienia pożywienie na użyteczną energię i utrzymuje prawidłowy metabolizm.

Witamina B2 potrzebna jest do regulacji prawidłowej czynności tarczycy i czynności nadnerczy, a niedobór może prowadzić do chorób tarczycy. Jest pomocna w zwalczaniu przewlekłego stresu, regulacji hormonów kontrolujących apetyt, nastrój, temperaturę i wiele innych.

Ma właściwości przeciwutleniające i chroni przed rakiem

Ryboflawina jest niezbędna do produkcji w naszym organizmie przeciwutleniacza zwanego glutationem, zabójcy wolnych rodników i czyściciela wątroby. Witamina B2 dba o zdrowie naszych jelit, które w znacznym stopniu odpowiadają za nasz system odpornościowy.

Według badań ryboflawina ma udział w zapobieganiu  niektórym rodzajom raka w tym: raka jelita grubego, raka przełyku, raka szyjki macicy i raka prostaty.

Dba o zdrową skórę i włosy.

Ryboflawina odgrywa ważną rolę w tworzeniu kolagenu który tworzy zdrową skórę i włosy. Kolagen jest potrzebny do utrzymania młodzieńczej skóry i do zapobiegania zmarszczkom i bruzdom.

Niektóre badania dowodzą, że witamina B2 może skracać proces gojenia się ran, zmniejsza stany zapalne skóry i spowalnia oznaki starzenia.

Suplementacja witaminą B2

Suplementacja ryboflawiną może być bardzo pomocne, jednak należy pamiętać, że najlepszymi źródłami witaminy B2 jest naturalna żywność. Przy odpowiednio zbilansowanej diecie nie powinno nam brakować witaminy B2.

Badania wykazały, że spożywanie suplementów ryboflawiny wraz z posiłkiem znacznie poprawia wchłanialność. Niektóre źródła podają, że witamina B2 ma wchłanialność na poziomie 15% ale zwiększa się aż do 60% podczas przyjmowania witaminy z posiłkami. Ta reguła dotyczy zresztą nie tylko ryboflawiny ale większości witamin i minerałów.

Witamina B2 jest niezbędna w celu aktywacji witaminy B6 i kwasu foliowego.

Spożywanie witamin z grupy B w kompleksie pozwala im lepiej współpracować w naszym ciele.

Nie istnieje duże ryzyko przedawkowania ryboflawiny. Dzieje się tak dlatego, że jako witamina rozpuszczalna w wodzie jest przez organizm w ciągu kilku godzin wydalana za pomocą moczu z organizmu. Kolor moczu po zażyciu ryboflawiny ma zabarwienie żółte. Jeżeli twój mocz ma taki właśnie kolor to oznacza, że nie masz niedoborów witaminy B ponieważ organizm właśnie wydala nadmiar.

 

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *