Witamina B5 – kwas pantotenowy – właściwości, działanie, skutki niedoborów

Kwas pantotenowy czyli witamina B5 należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Podobnie jak inne witaminy z grupy B należy do witamin odgrywających dużą rolę w metabolizmie energetycznym naszego ciała. Odgrywa dużą rolę w syntezie tłuszczu, hormonów i neuroprzekaźników w mózgu.

Niedobory witaminy B5 są raczej rzadkie ze względu na powszechne występowanie w produktach żywnościowych, występują przy dużym niedożywieniu.

Objawy niedoborów kwasu pantotenowego:

  • zmęczenie
  • depresja
  • drażliwość
  • bezsenność
  • bóle brzucha
  • wymioty
  • infekcje górnych dróg oddechowych
  • skurcze mięśni

Największym niedoborem witaminy B5 są dotknięci alkoholicy, kobiety przyjmujące doustne środki antykoncepcyjne, osoby z niedożywieniem oraz osoby z zaburzeniami wchłaniania witamin i minerałów z powodu przyjmowania leków lub zaburzeń jelitowych.

Produktami bogatymi w kwas pantotenowy są

  • wątroba z kurczaka
  • nasiona słonecznika
  • łosoś
  • awokado
  • suszone pomidory
  • kukurydza
  • brokuły
  • grzyby
  • kalafior
  • jogurt

Korzyści jakie nam daje kwas pantotenowy.

Zdrowy układ sercowo-naczyniowy

Kwas pantotenowy bierze udział w syntezie cholesterolu. Inną cechą witaminy B5 jest pomoc w wytwarzaniu krwinek czerwonych przenoszących tlen w naszym ciele. Witamina B5 zwiększa poziom hemoglobiny w naszych ciałach.

W badaniach wykazano, że dzienna dawka 900mg kwasu pantotenowego obniża poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów. Dawka 900mg jest znacznie wyższa od dziennej dawki zalecanej i dlatego musi być skonsultowana z lekarzem.

Leczenie ran

Badania na zwierzętach wykazały, że kwas pantotenowy może pomóc w gojeniu się ran, ale wyniki u ludzi nie były jednoznaczne.

Witamina B5 odgrywa ważną rolę w umożliwieniu stosowania witaminy B2, a witamina B2 bierze udział w profilaktyce i leczeniu niedokrwistości.

Witamina B2 jest niezbędna do syntezy hormonów steroidowych i wytwarzania krwinek czerwonych i pomaga w transporcie tlenu do komórek w celu mobilizacji żelaza. Niskie poziomy witaminy B2 są skorelowane ze zmęczeniem, dusznością, niezdolnością do ćwiczeń i wieloma innymi funkcjami organizmu.

Metabolizuje jedzenie w energię

Podobnie jak pozostałe witaminy z grupy B kwas pantotenowy pomaga przekształcać węglowodany w glukozę. Witaminy z grupy B pomagają także w syntezie i metabolizmie białek i tłuszczów.

Utrzymuje prawidłową funkcję nerwów

Kwas pantotenowy jest odpowiedzialny za pomoc w tworzeniu acetylocholiny. Jest to substancja chemiczna która umożliwia komunikację między narządami w naszym organizmie. Pozwala ona przekazywać z mózgu sygnały nerwowe do naszego układu odpornościowego, serca, płuc, nerek, śledziony, wątroby i innych. Wysyła sygnały nerwowe do mięśni i dlatego bez odpowiedniej ilości witaminy B5 może się rozwinąć uszkodzenie nerwów i upośledzenie ruchu.

Poprawia sprawność umysłową

Kwas pantotenowy reguluje nasze hormony przez co ma zdolność do redukcji stresu, niepokoju i depresji. Witamina B5 może obniżać poczucie zmęczenia. Niedobory kwasu pantotenowego są czasami dostrzegane u osób cierpiących na przewlekły stres. Niedobory powodują utratę zdolności do skutecznego reagowania na stres i oznaki zmęczenia nadnerczy. Dochodzą do tego problemy ze snem, ćwiczeniami, złe radzenie sobie z codziennymi problemami, wahania nastroju, przybieranie na wadze lub utratę wagi i inne objawy stresu. Kwas pantotenowy odpowiada częściowo za tworzenie się hormonu zwanego kortyzolem. Kortyzol jest wytwarzany przez nadnercza i jest silnie zaangażowany w reakcję organizmu na stres. Choć kortyzol jest uważany za winowajcę zwiększania masy ciała jest niezbędny dla zachowania odpowiedniego poziomu energii i koncentracji. Ponadto kortyzol pomaga zwalczać stany zapalne

Pomaga w leczeniu ran

Badania wykazały, że witamina B5 może pomóc w leczeniu skóry poddanej radioterapii oraz przyspiesza gojenie ran. Dokładny mechanizm działania witaminy B5 na skórę nie jest jeszcze dokładnie poznany, ale jest silnie skorelowany ze wzrostem siły skóry, szczególnie po operacji.

Pomaga w zwalczaniu objawów reumatoidalnego zapalenia stawów.

Badania sugerują, że witamina B5 może pomóc w bolesnych objawach reumatoidalnego zapalenia stawów. Jedno z badań wykazało, niższy poziom kwasu pantotenowego u osób cierpiących na tą chorobę. Niższe poziomy witaminy były związane z najcięższymi objawami tej choroby. Wysokie dawki witaminy B5 mogą pomóc w sztywności i bólu. Przyjmowanie suplementów z kompleksem witaminy B zostało skorelowane z niższymi poziomami bólu stawów, zwiększoną siłą mięśni i mniejszą liczbą objawów.

Ma ważne funkcje odpornościowe

Witamina B5 pomaga tworzyć przeciwciała wytwarzane przez nasz układ odpornościowy. Badania wykazały że kwas pantotenowy zmniejsza rozprzestrzenianie się szkodliwych pasożytów, hamuje rozwój bakterii. Może ograniczyć infekcję malarią.

Pomaga zwalczać trądzik i chroni zdrowie skóry

Badania wykazały, że osoby otrzymujące dodatkową suplementację witaminą B5 miały zmniejszoną liczbę ognisk trądziku w porównaniu z osobami nie przyjmującymi witaminy. Suplementacja kwasem pantotenowym u osób dorosłych z cerą trądzikową są skuteczne, bezpieczne i dobrze tolerowane i zmniejszają liczbę zmian na twarzy. Wyniki wskazują, że zażywanie witaminy B5 pomaga w usuwaniu plamistych i zapalnych trądzików skóry nie powodując skutków ubocznych. Może to wynikać z roli jaką witamina odgrywa w podwyższaniu odporności i obniżaniu stanów zapalnych całego organizmu.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *