Witamina B6 – pirydoksyna, pirydoksal, pirydoksamina

Witamina B6, znana również pod nazwą pirydoksyna to jedna z kompleksu witamin z rodziny B. Wszystkie witaminy z grupy B w tym witamina B6 odgrywają ważną rolę w wielu funkcjach fizycznych i psychologicznych. Witaminy B utrzymują zdrowy metabolizm, funkcję nerwów, wątroby,  skóry, oczu a także zwiększają poziom energii.

Witamina B6 ma kilka pochodnych, w tym pirydoksal, pirydoksynę i pirydoksaminę. Są to bardzo ważne związki mocno zaangażowane w liczne funkcje biologiczne. Witamina B6 odgrywa ważną rolę w takich funkcjach jak: ruch, pamięć, wydatek energetyczny, przepływ krwi. Dlatego niedobór witaminy B6 może dawać szerokie objawy. Witamina B6 pomaga organizmowi utrzymać zdrowy układ nerwowy, wytwarzać hemoglobinę przenoszącą tlen w krwinkach czerwonych, dostarcza energię z jedzenia. Pomaga organizmowi zrównoważyć poziom cukru we krwi, poprawia nastrój a także tworzy przeciwciała dla systemu odpornościowego.

Witamina B6 – czym się objawia jej niedobór?

Niedobory witaminy B6 występują w krajach rozwiniętych dość rzadko. W prawidłowo zbilansowanej diecie nie powinno dojść do niedoborów. Zapotrzebowanie na tą witaminę rośnie z wiekiem dlatego osoby narażone na niedobór to osoby starsze.

Chociaż niedobór występuje rzadko, wiąże się z ryzykiem wielu różnych zaburzeń i objawów, w tym:

  • zmiany nastroju takie jak: drażliwość, lęk, depresja
  • bóle mięśni
  • niski poziom energii i zmęczenie
  • objawy anemii

Ze względu na ważną funkcję witaminy B6 dla nerwów, niedobór wiąże się z zaburzeniami neuropsychiatrycznymi, w tym migrenami, przewlekłym bólem i zaburzeniami nastroju.

Inne badania dowodzą, że niski poziom witaminy B6 jest związany z większym ryzykiem chorób serca i reumatoidalnego zapalenia stawów. Ryzyko niedoboru wzrasta z wiekiem zwiększając ryzyko zapadalności na np. chorobę Alzheimera i innych postaci demencji.

Jeżeli osoby starsze tracą apetyt, tracą na wadze lub źle wchłaniają składniki pokarmowe warto przeprowadzić badanie na poziom witaminy B6.

Witamina B6 – najlepsze źródła w żywności:

  • pierś z indyka
  • orzechy pistacjowe
  • tuńczyk
  • fasola pinto
  • awokado
  • pierś z kurczaka
  • nasiona słonecznika
  • nasiona sezamu
  • ciecierzyca

Korzyści dla organizmu z przyjmowania witaminy B6

Utrzymuje zdrowe naczynia krwionośne

Witamina B6 jest potrzebna do regulowania związku zwanego homocysteiną we krwi. Homocysteina to rodzaj aminokwasu pozyskanego z jedzenia białka, zwłaszcza tego z mięsa. Zwiększony poziom homocysteiny wiąże się ze stanem zapalnym oraz rozwojem chorób serca i naczyń krwionośnych, które mogą się przyczyniać do wystąpienia zawału serca.

Więcej na temat homocysteiny dowiesz się tutaj:  Homocysteina – twój wróg.

Witamina ma swój udział także w regulacji ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu.

Wspiera funkcje mózgu

Witamina B6 pomaga w prawidłowym rozwoju mózgu. Niedobór może wpływać na funkcję pamięci i przyczyniać się do upośledzania funkcji poznawczych, choroby Alzheimera, otępienia. Dzięki ograniczaniu ilości wspomnianej wcześniej homocysteiny zapobiega także uszkodzeniu neuronów ośrodkowego układu nerwowego.

Witamina B6 odgrywa ważną rolę w tworzeniu hormonów takich jak serotonina i norepinefryna  tzw. „szczęśliwych hormonów” pomagających kontrolować nastrój, koncentrację i energię. Są badania wiążące zaburzenia zachowania u dzieci ADHD z niedoborami tej witaminy. Tak więc suplementacja u dzieci może mieć korzystny wpływ na procesy uczenia się i zachowania.

Pomaga w leczeniu niedokrwistości

Niedokrwistość powstaje kiedy produkcja czerwonych krwinek jest niewystarczająca.

Badania dowodzą, że spożywanie dużej ilości witaminy B6 może obniżyć objawy anemii i w niektórych wypadkach zapobiec jej powstawaniu.

Chroni zdrowie naszych oczu

Badania wykazują, że witamina B w połączeniu z innymi witaminami może zapobiegać zaburzeniom oczu i utracie wzroku. Spowalnia zwyrodnienie plamki związane z wiekiem

Pomaga leczyć wysokie ciśnienie krwi

Badania sugerują, że przyjmowana w suplementach witamina B6 może pomagać w obniżaniu ciśnienia krwi u osób z wysokim ciśnieniem. Witamina zwiększa przepływ krwi przez co zmniejsza gromadzenie się w tętnicach i pomaga zapobiegać chorobom serca.

Łagodzi objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Badania wykazały, że witamina B6 pomaga zwalczać bóle piersi, mdłości, skurcze, bóle głowy a nawet trądzik. Ze względu na pozytywny wpływ na neuroprzekaźniki odpowiedzialne za zarządzanie bólem w mózgu a także jego rolę w zwiększaniu przepływu krwi i zarządzaniu hormonami. Kobietom zaleca się przyjmowanie witaminy B6 na 10 dni przed miesiączkowaniem.

Pomaga w leczeniu astmy

Badania wykazują, że suplementacja witaminą B6 pomogła osobom z astmą zmniejszyć objawy świszczącego oddechu a także zmniejszyć częstotliwość i nasilenie wsytępujących ataków.

Pomaga w regulacji snu

Ma to związek z tym, że witamina B6 pomaga w produkcji melatoniny, ważnego hormonu pomagającego zasnąć. Melatonina reguluje nasz wewnętrzny zegar.

Zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych

Witamina B6 przyjmowana z innymi minerałami w tym z magnezem może zapobiegać i wspomagać leczenie kamieni nerkowych,

Źródło: 1

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *