Witamina C poprawia metabolizm i obniża ryzyko demencji

Niedobór witaminy C jak twierdzą eksperci może zwiększać ryzyko poważnych chorób, takich jak rak, choroby serca i cukrzyca. W rzeczywistości, zgodnie z Environmental Working Group, do 40 procent populacji USA cierpi z powodu niewystarczających poziomów tego niezbędnego składnika odżywczego – który wyznacza stadium przewlekłego stanu zapalnego i choroby.

Teraz nowe badanie rzuca światło na związek między stanem witaminy C a stanem fizycznym i psychicznym.

W badaniu opublikowanym w Nutrients , ponad 400 uczestników – 50-letnich mężczyzn i kobiet w Nowej Zelandii, zostało ocenionych pod kątem poziomu witaminy C w organizmie i w spożywanych pokarmach. Uczestnicy wypełniali dziennik spożywanych produktów przez cztery dni. Naukowcy oceniali ogólne samopoczucie za pomocą zestawu testów, które mierzyły koncentrację i uwagę, funkcje wykonawcze, pamięć.

Wyniki wskazują na średnie stężenie witaminy C na czczo 44,2 mikromola na litr – znacznie poniżej 50 mikromoli, uważanych za odpowiedni poziom. W rzeczywistości, 63 procent uczestników sklasyfikowano jako posiadających nieodpowiedni poziom witaminy C .

Jeszcze bardziej szokujące: 13 procent uczestników miało poziom niższy niż 23 mikromole witaminy C na litr. Jest poziom, który jak badacze zauważyli mógłby spowodować powolne gojenie się ran, nadmierne siniaki i zmęczenie.

2,4 procent badanych, z poziomami poniżej 11 mikromoli, było wysoce niewystarczające i faktycznie zagrożone szkorbutem.

Tylko 7 procent uczestników badania miało optymalny poziom witaminy C, czyli 70 mikromoli i więcej.

Kiedy badacze porównali poziomy witaminy C uczestników badania z markerami zdrowia i dobrego samopoczucia, pojawił się interesujący wzorzec.

Wyższe poziomy witaminy C wiążą się z ogólnie lepszym zdrowiem

Osoby z wyższymi poziomami witaminy C mieli niższą masę ciała, mniejszy obwód w talii i zdrowsze poziomy insuliny i trójglicerydów we krwi.

Naukowcy zauważyli, że te zdrowsze markery biologiczne mogą wynikać ze zdolności witaminy C do modulowania zapalnego działania tkanki tłuszczowej.

Ponadto, w ostatnich badaniach opublikowanych w Journal of Nutrition , naukowcy donoszą, że ludzie prowadzący siedzący tryb życia z otyłością, którzy brali codziennie 500 mg witaminy C stracili średnio 13 funtów na wadze!

I to nie było jedyne interesujące odkrycie.

Uczestnicy badania o niskim poziomie witaminy C byli nie tylko bardziej narażeni na cukrzycę i otyłość, ale także częściej cierpieli z powodu utraty pamięci i słabej koncentracji .

W rzeczywistości uczestnicy z pomiarami poniżej 23 mikromoli dwukrotnie częściej cierpieli na upośledzenie poznawcze niż osoby o zdrowym poziomie.

Dodatkowe badania wskazują na zdolność witaminy C do zapobiegania zaburzeniom neurodegeneracyjnym oraz innych problemów, które mogą towarzyszyć niedoborom.

W jednym z badań naukowcy odkryli, że niedobór witaminy C powoduje zwiększone gromadzenie się płytki amyloidowej – białka związanego z chorobą Alzheimera.

Ostatnie chińskie badania wykazały, że witamina C ma znaczący efekt neuroprotekcyjny. Badania z 2015 r. sugerowały, że spożywanie soku pomarańczowego bogatego w witaminę C może zmniejszać wskaźniki zaburzeń poznawczych.

Witamina C jest absolutnie niezbędna do funkcjonowania organizmu

Witamina C, silny przeciwutleniacz, jest kofaktorem dla wielu krytycznych enzymów i reakcji w ciele.

Kolagenu najważniejszej substancji strukturalnej i tkanki łącznej organizmu, nie da się uformować bez witaminy C. Wzmacnia tętnice i żyły, wspiera mięśnie, utrzymuje kości, powoduje zabliźnianie ran i utrzymuje tkanki miękkie.

Witamina C jest również niezbędna do trawienia żywności  i metabolizowania węglowodanów, białek i tłuszczów. Ponadto neutralizuje toksyny i pomaga w eliminacji metali ciężkich – jednocześnie regulując obronę układu immunologicznego i mobilizację zwalczających infekcję białych krwinek.

Witamina C jest również silnie przeciwutleniająca, antyseptyczna i antybakteryjna. Przy wysokich dawkach jest to faktycznie skuteczny środek przeciwwirusowy.

W przeciwieństwie do innych zwierząt, ludzie nie mogą wytwarzać witaminy C w wątrobie. Ten niezbędny składnik odżywczy musi być uzyskany poprzez dietę.

Mimo, że uczestnicy badania mieli średnią dawkę 110 mg dziennie – ilość, która „powinna” dostarczyć odpowiednich stężeń w osoczu – znaczna część z nich miała nieodpowiedni poziom we krwi.

Chociaż medycyna zachodnia uważa za optymalne 70 mikromoli na litr witaminy C, do zapobiegania chorobom mogą być potrzebne wyższe poziomy. A wyższe poziomy są z pewnością wymagane w przypadku poważnych problemów zdrowotnych, takich jak choroby serca i nowotwory.

Według Irwina Stone, spożywającego 500 mg witaminy C co 4 do 6 godzin można osiągnąć poziom we krwi przekraczający 220 mikromoli. Jest to poziom, który według niego może zacząć zabijać komórki nowotworowe.

Oczywiście żadnych terapii nie wolno przeprowadzać na własną rękę, bez konsultacji z lekarzem, ale warto znaleźć takiego, który jest zapoznany z naturoterapią.

Należy pamiętać, że wielu ekspertów w dziedzinie zdrowia zaleca stosowanie witaminy C w dawkach nawet 10 000 mg na dobę, szczególnie w przypadku poważnych problemów zdrowotnych.

Podsumowując, istnieje wiele czynników, w tym stres, uraz, przewlekła choroba, złe wybory żywieniowe i palenie papierosów, które mogą wyczerpać witaminę C w organizmie. W świetle tego faktu – i znaczenia utrzymania optymalnych poziomów – suplementacja wydaje się mądrym posunięciem.

 

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *