Witamina C – właściwości, działanie, objawy niedoborów, źródła pokarmowe.

Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie. Nasze ciało nie potrafi jej wytworzyć ani zmagazynować. Dlatego tak ważne jest ciągłe dostarczanie witaminy C do organizmu przez dobrze zbilansowaną dietę.

Z wielu badań przeprowadzonych przez ostatnie 10 lat wynika, że lista korzyści jakie nam daje witamina C jest coraz dłuższa. Właśnie przez wzgląd na brak możliwości magazynowania dość często dochodzi do niedoborów witaminy C w naszych organizmach.

Objawy niedoboru witaminy C

Niewielkie niedobory witaminy C w naszym organizmie nie dają zbyt spektakularnych objawów, jednak poważne niedobory są bardzo groźne i należy je traktować priorytetowo. Jednym z najbardziej oczywistych i większości ludzi znanym objawem niedoboru jest szkorbut jednak jest wiele innych oznak takich jak:

  • łatwe siniaczenie
  • obrzęk dziąseł
  • krwawienie dziąseł
  • powolne gojenie się ran
  • zapalenie dziąseł
  • suche i rozszczepiające się włosy
  • suche czerwone plamy na skórze
  • szorstka, sucha i łuszcząca się skóra
  • krwotok z nosa
  • osłabiony układ odpornościowy
  • zaburzenia trawienia, takie jak nieszczelne jelita i choroby autoimmunologiczne
  • możliwy przyrost masy poprzez zaburzony metabolizm
  • obrzęki i bolesne stawy
  • wysokie ciśnienie krwi
  • choroby pęcherzyka żółciowego
  • niektóre nowotwory
  • miażdżyca

Najlepszym radzeniem sobie z niedoborami witaminy C jest spożywanie jak największej ilości surowych owoców i warzyw.

Najlepszymi źródłami pokarmowymi witaminy C są:

  • czarna porzeczka
  • dzika róża
  • czerwona papryka
  • zielona papryka
  • kiwi
  • pomarańcza
  • truskawka
  • papaja
  • brokuły
  • pietruszka
  • ananas
  • grejpfrut
  • brukselka
  • groch
  • kalafior mango

Jakie korzyści zdrowotne daje nam witamina C

Wspiera zdrową skórę i tworzenie kolagenu

W badaniu obejmującym aż 4 tysiące kobiet w przedziale wiekowym 40-74 lat stwierdzono, że wyższe spożycie witaminy C obniża prawdopodobieństwo wystąpienia zmarszczek na skórze, wystąpienia wysuszenia skóry i naturalnie spowalnia proces starzenia się skóry. Witamina C bierze udział w tworzeniu ważnego białka używanego do wytwarzania skóry, ścięgien, wiązadeł i naczyń krwionośnych. Pomaga leczyć rany i blizny. Utrzymywanie zdrowej skóry poprzez dietę bogatą w przeciwutleniacze jest jednym z ważnych sposobów zapobiegania rakowi skóry.

Obniża ryzyko wystąpienia dny moczanowej

Witamina C wiąże się z obniżeniem ryzyka wystąpienia dny moczanowej, bolesnego stanu stawów, dotykającego głównie dużego palca u nogi. Palec staje się sztywny ze stanem zapalnym i dużą bolesnością powstałą w wyniku odkładania się nadmiaru kwasu moczowego przez co w stawach powstają kryształki.

W badaniu z udziałem mężczyzn powyżej 40 roku życia przyjmujących od 1000 do 1499 mg witaminy C dziennie zmniejszono ryzyko wystąpienia dny moczanowej o 31%. Uczestnicy zażywający ponad 1500 mg witaminy C mają ryzyko wystąpienia tej choroby zredukowane aż o 50% w porównaniu do osób nie przyjmujących suplementów witaminy C.

Skutecznie zwalcza wolne rodniki w organizmie

Witamina C jest jednym z wielu przeciwutleniaczy, zabezpieczających nasz organizm przed szkodami jakie wywołują wolne rodniki, a także toksyczne chemikalia i zanieczyszczenia jak np. dym papierosowy. Wolne rodniki gromadząc się w naszym organizmie mogą prowadzić do wielu groźnych chorób jak, nowotwory, choroby serca czy artretyzm.

Walczy z przeziębieniami i grypą

Wiadomo powszechnie, że witamina C ma ogromny wpływ na nasz układ odpornościowy i odgrywa dużą rolę w zwalczaniu przeziębień i wirusów. Istnieją dowody, że przyjmowanie witaminy C już w trakcie infekcji zabezpiecza przed powstawaniem powikłań takich jak zapalenie i infekcje płuc.

Wspiera układ odpornościowy osłabiony stresem

Niedawno wykazano korzystne działanie witaminy C na układ odpornościowy osłabiony z powodu stresu. Biorąc pod uwagę powszechność stresu suplementacja witaminą C może dość skutecznie zabezpieczać układ odpornościowy.

Wspomaga leczenie raka

Wysokie dawki witaminy C mogą nasilać działanie przeciwnowotworowe leków stosowanych w chemioterapii. Odkryto, że witamina C celuje tylko w te komórki, które potrzebują tych składników odżywczych w przeciwieństwie do leków które mogą uszkodzić normalne komórki. Szczególna skuteczność została wykazana w przypadków nowotworów jajnika i płuc.

Obniża ryzyko udaru

Jedno z badań wykazało, że osoby z najwyższymi stężeniami witaminy C we krwi miały o 42% niższe ryzyko udaru niż osoby z najniższymi poziomami.

Zwiększa wydajność fizyczną

Spożywanie większej ilości witaminy C poprawia wydolność fizyczną i siłę mięśni. Jest to szczególnie ważne u starszych osób. Suplementacja witaminą C może poprawić natlenienie organizmu w trakcie ćwiczeń obniżając także ciśnienie krwi. Spożywanie witaminy C przed biegiem maratońskim lub innym ciężkim wysiłkiem, może zapobiegać infekcjom górnych dróg oddechowych. Witamina C może poprawić funkcjonowanie płuc i dróg oddechowych

Stwierdzono, że dawki witaminy C na poziomie 1-2g na dobę mogą zmniejszać produkcję histamin przyczyniających się do stanów zapalnych u osób chorych na astmę.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *