Witamina E – właściwości, działanie, skutki niedoborów

Witamina E to nie tylko przeciwutleniacz zapobiegający szkodliwemu działaniu wolnych rodników. Rola jaką pełni w organizmie jest ogromna. Ta rozpuszczalna w tłuszczach witamina jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wielu narządów, aktywności enzymatycznej i procesów neurologicznych.

Istnieje 8 głównych form witaminy E:

  • alfa-tokoferol
  • beta-tokoferol
  • gamma-tokoferol
  • delta-tokoferol
  • alfa-tokotrienol
  • beta-tokotrienol
  • gamma-tokotrienol
  • delta-tokotrienol

Większość suplementów diety zawiera tylko jedną z nich najlepiej poznaną zwaną alfa-tokoferolem. Ostatnio jednak naukowcy zwrócili uwagę na pozostałe formy witaminy E ze szczególnym uwzględnieniem tokorienoli, które niektórzy naukowcy okrzyknęli „witaminą E XXI wieku. Alfa i beta-tokotrienol zostały uznane za najmniej aktywne formy ogólnie, podczas gdy delta i gamma-tokotrienole są najbardziej aktywne.

Biorąc pod uwagę korzyści z różnych form witaminy E, które zostały w ostatnim czasie odkryte należałoby ponownie przemyśleć sposób w jaki witamina E jest opisywana i oznaczana w badaniach naukowych. Kiedy jest badana tylko jedna z form, z reguły alfa-tokoferol wielu uważa, że witaminie E nie należy przypisywać pewnych właściwości. W sumie racja. Ale właśnie kiedy zbadamy witaminę w całej okazałości z 8 formami obraz tej witaminy wygląda zupełnie inaczej. W USA (w Polsce niestety nie) podejmowane są działania edukacyjne społeczeństwa na temat działania i korzyści związanych z działaniem tokotrienoli. Korzyści te obejmują ochronę przed szerokim zakresem powszechnych, przewlekłych chorób ze względu na silne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne.

Stwierdzono, że tokotrienole mają zdolności przeciwnowotworowe, obniżają poziom lipidów i cholesterolu oraz działania ochronne na mózg, komórki nerwowe i układ odpornościowy.

Jakie korzyści dla naszego zdrowia niesie witamina E?

Walka z cholesterolem

Cholesterol jest naturalnie występującą substancją wytwarzaną przez wątrobę i jest niezbędny do prawidłowego funkcja komórek, nerwów i hormonów. Cholesterol staje się niebezpieczny kiedy dochodzi do jego utlenienia. Tutaj właśnie przychodzi nam z pomocą witamina E. Badania wykazały, że niektóre izomery witaminy E służą jako ochronny przeciwutleniacz zwalczający utlenianie cholesterolu.

Tokotrienole mają trzy podwójne wiązania, które pozytywnie wpływają na zdrowie układu sercowo-naczyniowego ze względu na zdolność zmniejszania aktywności enzymu który kontroluje produkcję cholesterolu.

Walczy z wolnymi rodnikami

Wolne rodniki to cząsteczki tworzące się naturalnie w organizmie powodują poważne uszkodzenia poprzez utlenianie zdrowych komórek. Niektóre formy witaminy E mają silne zdolności antyoksydacyjne, przez co zmniejszają uszkodzenia wywołane przez wolne rodniki, zwalczają stany zapalne i pomagają naturalnie spowolnić proces starzenia się komórek.

Badania wykazują, że witamina E może znacznie podnosić odporność. Najskuteczniejsze w tej roli wydają się formy: alfa-tokotrienol, gamma-tokotrienol i w mniejszym stopniu delta-tokotrienol.

Witamina E naprawia uszkodzoną skórę

Witamina E działa korzystnie na skórę poprzez wzmocnienie naczyń włosowatych oraz poprawia nawilżenie i elastyczność. Badania wykazały, że witamina E redukuje stany zapalne nie tylko wewnątrz organizmu ale również na skórze pomagając zachować ją zdrową i młodzieńczą. Przeciwutleniające właściwości witaminy E są również pomocne u osób narażonych na dym papierosowy lub promieniowanie ultrafioletowe, chroniąc przed rakiem skóry. Witamina E w połączeniu z witaminą C jest przydatna w zmniejszaniu objawów trądziku i egzemy. Pomaga w procesie gojenia skóry, jest wchłaniana przez warstwę naskórka i może być stosowana do leczenia poparzeń słonecznych. Ze względu na właściwości przyspieszania regeneracji komórek witamina E może być stosowana w leczeniu blizn i zmarszczek.

Dba o zdrowe włosy

Jako przeciwutleniacz witamina E pomaga zmniejszyć uszkodzenia włosów. Może również poprawiać krążenie w skórze głowy. Olejek z witaminą E może zatrzymywać naturalną wilgoć w skórze i sprawia że włosy wyglądają świeżo i zdrowo.

Reguluje  hormony

Witamina E odgrywa kluczową rolę w równoważeniu układu hormonalnego i nerwowego. Objawy zaburzeń hormonalnych objawiają się poprzez przyrost masy ciała, alergie, infekcje dróg moczowych, zmiany skórne, lęk i zmęczenie. Przyjmowanie witaminy E 2-3 dni przed i 2-3 dni po menstruacji może zmniejszyć skurcze, lęki, łaknienie i inne objawy miesiączkowe.

Poprawia wzrok

Witamina E może pomóc zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, częstej przyczyny ślepoty. Aby zwiększyć skuteczność witaminy E w tym zakresie należy pamiętać o jednoczesnym przyjmowaniu witaminy C, beta-karotenem i cynkiem. U osób poddanych zabiegom laserowej okulistyki witamina E w połączeniu z witaminą A poprawia gojenie i widzenie.

Pomaga ludziom z chorobą Alzheimera

Przeciwzapalne działanie tokotrienoli przyczynia się do ochrony przed chorobą Alzheimera. Witamina E może spowolnić pogarszanie się pamięci. Opóźnia w ten sposób utratę niezależności i potrzebę pomocy i opieki. W połączeniu z witaminą C witamina E zmniejsza ryzyko rozwoju różnych postaci demencji.

Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka i poprawia efekty leczenia

Witamina E jest stosowana w celu zmniejszenia skutków szkodliwego działania radioterapii w leczeniu raka. Zmniejsza także niepożądane skutki uboczne lekarstw powodujących wypadanie włosów i uszkodzenia płuc.

W kilku badaniach na zwierzętach znaleziono dowody na zahamowanie guza przy zażyciu doustnym tokotrienoli. Chociaż mechanizm tego działania nie jest jeszcze dobrze poznany tokotrienole mają zdolność indukcji śmierci komórek rakowych, wyłączają geny związane z rakiem i hamują angiogenezę lub nieprawidłowy wzrost naczyń krwionośnych wewnątrz guza. W badaniach na zwierzętach wykazano właściwości ochronne w przypadku raka sutka, prostaty, wątroby i skóry.

Poprawia wytrzymałość fizyczną i siłę mięśni

Witamina E może być używana do poprawy wytrzymałości fizycznej. Zwiększa energię i zmniejsza poziom stresu oksydacyjnego w mięśniach po treningu. Witamina E może również poprawić siłę mięśni. Eliminuje zmęczenie poprawiając krążenie krwi a także wzmacnia ściany naczyń włosowatych.

W czasie ciąży

Witamina E ma kluczowe znaczenie w czasie ciąży i prawidłowego rozwoju u niemowląt i dzieci. Niektórzy uważają, że największe zapotrzebowanie na witaminę E występuje w ciągu pierwszych 1000 dni od poczęcia ponieważ witamina E wpływa na wczesne etapy rozwoju neurologicznego i mózgu, które mogą wystąpić tylko w tym konkretnym okresie.

W jakich produktach spożywczych możemy znaleźć witaminę E?

  • nasiona słonecznika
  • migdały
  • orzechy laskowe
  • kiełki pszenicy
  • mango
  • awokado
  • brokuły
  • szpinak
  • kiwi
  • pomidor
  • olej ryżowy
  • orzechy ziemne
  • orzechy pekan
  • orzechy włoskie
  • jaja

Należy pamiętać, że ewentualna suplementacja witaminą E powinna odbywać się podczas posiłków.

Objawy niedoboru witaminy E

Niedobory witaminy E uważane są za rzadkie zjawisko. Istnieją jednak sytuacje, które mogą prowadzić do takich niedoborów z powodu nieprawidłowego wchłaniania składników odżywczych. Ludzie z problemami związanymi z wchłanianiem tłuszczów mogą również borykać się z niedoborami witaminy E. Niedobory dotyczą osób z rozpoznaną mukowiscydozą, przechodzących operację pomostowania żołądka, chorobą Leśniewskiego-Crohna, chorobami wątroby lub niewydolnością trzustki. Objawy niedoboru obejmują utratę koordynacji mięśni i zaburzenia wzroku i mowy.

 

Źródło: 1

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *