Witamina K2 niezbędna do zapobiegania chorobom serca i osteoporozie

Choroba serca, która jest największym zabójcą w USA, pochłania ponad 610 000 przypadków śmiertelnych rocznie.

Osteoporoza – która może skutkować złamaniem kości nawet przy niewielkich upadkach – dotyka prawie 44 miliony Amerykanów w wieku powyżej 50 lat. I chociaż obie choroby mają tendencję do występowania z wiekiem, dopiero niedawno naukowcy dowiedzieli się, jak duży jest związek między nimi.

Witamina K występuje w dwóch różnych formach

Jest rozpuszczalną w tłuszczach witaminą niezbędną do prawidłowego krzepnięcia krwi.

W naturze występują dwie różne formy witaminy K – witamina K1 (lub filochinon) i witamina K2 (menachinon).

Witamina K1 występuje w zielonych warzywach liściastych, natomiast witamina K2 – występująca w mniejszych ilościach w żywności – występuje w mięsie, żółtkach jaj i produktach mlecznych.

Witamina K2 – w wysoce biodostępnej formie znanej jako MK-7 – występuje również w dużych ilościach w japońskiej fermentowanej soi znanej pod nazwą natto. Ponieważ witamina K2 wspomaga zdrowie kości, wielu naukowców uważa, że ​​Japonia ma niższy wskaźnik osteoporozy z powodu dużego spożycia natto.

Ciało ludzkie może produkować trochę witaminy K2 z witaminy K1 – przy pomocy pożytecznych bakterii jelitowych. Należy jednak zauważyć, że przedłużone stosowanie antybiotyków może powodować niedobór witaminy K2.

Niedobory witaminy K2 mogą powodować miażdżycę i choroby serca

Ostatnie badania pokazują, że ludzie z mniejszą ilością wapnia w kościach mają nadmiar wapnia w swoich tętnicach. Innymi słowy, brak równowagi wapnia może powodować zarówno chorobę tętniczą, jak i osteoporozę.

Naukowcy twierdzą również, że witamina K2 odgrywa ważną rolę w bilansie wapnia w organizmie i pomaga utrzymać ją w kościach. Niedobory witaminy K2 mogą powodować osadzanie się wapnia w postaci blaszki miażdżycowej w tętnicach i zastawkach serca. To zwapnienie powoduje usztywnienie tętnic, tym samym zmniejszając przepływ krwi i powodując choroby serca.

Ponadto witamina K2 pomaga hamować zwapnienie naczyń poprzez aktywację substancji znanej jako białko GLA macierzy. Jak można się było spodziewać, badania wykazały, że osoby z bardziej zaawansowaną blaszką miażdżycową mają obniżone poziomy tego ważnego białka.

Witamina K2 zapewnia znaczną ochronę przed chorobami serca

W obszernym, długoterminowym badaniu znanym jako Rotterdam Heart Trial , badacze znaleźli wystarczające dowody na działanie ochronne witaminy K2.

W badaniu, opublikowanym w Journal of Nutrition , uczestniczyło ponad 4 800 uczestników przez siedem lat. Naukowcy odkryli, że osoby z najwyższym spożyciem witaminy K2 miały 57-procentowe zmniejszenie częstości występowania zgonów z powodu chorób serca, w porównaniu z osobami o najniższych wartościach spożycia. Grupa przyjmująca witaminę K2 była również o 26 procent mniej narażona na śmierć z jakiejkolwiek przyczyny.

Wyższe spożycie witaminy K2 było również związane z mniejszą ilością złogów wapnia w aorcie – co oznacza, że ​​osoby te miały niższy poziom miażdżycy. Natomiast uczestnicy, którzy spożywali mniej żywności zawierającej witaminę K2, wykazywali bardziej poważne zwapnienia.

Naukowcy ustalili nawet dzienny próg skalibrowany na poziomie 32,7 mikrograma i więcej – dla spożycia witaminy K2, która wiąże się z bardzo niskimi wskaźnikami zawału serca i zwapnień aorty.

Ale lepsze zdrowie serca nie jest jedyną korzyścią uzyskaną z optymalnego poziomu witaminy K2.

Witamina K2 jest tak samo skuteczna jak lek na receptę dla utrzymania zdrowia kości

Witamina K2 poprawia mineralizację kości zwiększając odporność na złamania. W rezultacie poprawia strukturę kości, zwiększa masę kostną i wytrzymałość mechaniczną oraz stymuluje prawidłowe osadzanie wapnia.

W ostatnich badaniach wyraźnie wykazano korzyści witaminy K2 dla wytrzymałości kości. Na przykład w jednym badaniu klinicznym witamina K2 zmniejszyła częstość występowania złamań kości o 52 procent u 120 pacjentów z osteoporozą.

W innym badaniu z udziałem kobiet po menopauzie stwierdzono, że witamina K2 jest tak samo skuteczna jak niektóre leki na receptę w zapobieganiu złamaniom kręgosłupa. A gdy podano witaminę K2 wraz z lekiem, współczynnik złamań został jeszcze bardziej zmniejszony – do 3,8 procent, w porównaniu z 21 procentami w grupie doświadczalnej kobiet, które nie przyjmowały leków ani witaminy K2.

Obecne zalecone spożycie witaminy K wynosi 90 mcg dziennie dla kobiet i 120 mcg dziennie dla mężczyzn.

Jednak wielu ekspertów w dziedzinie zdrowia naturalnego twierdzi, że wytyczne te dotyczą jedynie ilości potrzebnych do prawidłowego krzepnięcia krwi i ignorują potrzebę optymalnej ilości do utrzymania zdrowych kości i tętnic.

W świetle tego faktu suplementacja witaminą K2 może być mądrym wyborem.

Naturalnie, skonsultuj się ze swoim lekarzem przed uzupełnieniem diety w witaminy K szczególnie jeżeli bierzesz jakieś leki lub masz jakąś dolegliwość.

W przeciwieństwie do leków na choroby serca i osteoporozę – które są tradycyjnie przepisywane kiedy choroba już nastąpiła – witamina K2 może zacząć wywierać działanie ochronne przez wiele lat, a nawet dziesięciolecia, zanim warunki zostaną spełnione. Jeśli jesteś narażony na ryzyko któregokolwiek z tych wyniszczających chorób, korzyści z odpowiedniej suplementacji witaminą K2 mogą być bardzo duże.

Źródło: 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *